Między przyszłością a teraźniejszością: jak osoby aktywistyczne z młodzieżowego strajku klimatycznego przeżywają codzienność

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.12148

Słowa kluczowe:

wyobrażone przyszłości, aktywizm młodzieżowy, kryzys klimatyczny, codzienny dobrostan, socjologia młodzieży

Abstrakt

W obliczu narastającego kryzysu klimatycznego coraz ważniejsze staje się zrozumienie nie tylko strategii działania młodych aktywistów, lecz także ich wyobrażonych przyszłości oraz sposobów, w jakie te wizje kształtują ich codzienne życie. Artykuł odwołuje się do koncepcji imagined futures (Cuzzocrea & Mandich, 2015), by przeanalizować, w jaki sposób młodzi ludzie związani z ruchem Młodzieżowy Strajk Klimatyczny (MSK) w Polsce wyobrażają sobie przyszłość – i jak te wyobrażenia wpływają na ich emocje, decyzje oraz formy zaangażowania. Na podstawie analizy jakościowej badanie pokazuje, że zarówno dystopijne, jak i utopijne wizje przyszłości silnie oddziałują na dobrostan psychiczny młodych ludzi, ich poczucie sensu, sprawczości i przynależności. Dla części badanych nadzieja na systemową transformację przekłada się na konkretne wybory życiowe i codzienne praktyki – takie jak kierunek kształcenia, zaangażowanie w inicjatywy oddolne, postawy antykonsumpcyjne czy edukacja klimatyczna prowadzona przez rówieśników. Inni zmagają się z paraliżującym brakiem wyobrażeń przyszłości, prowadzącym do egzystencjalnego zastoju, wypalenia i trudności w planowaniu długofalowym. Artykuł pokazuje, że przyszłość nie jest fikcyjną linią, lecz żywą kategorią – negocjowaną w codziennym doświadczeniu poprzez strach, zmęczenie, nadzieję i poszukiwanie sensu. W tym ujęciu wyobrażone przyszłości funkcjonują jako emocjonalnie i politycznie znaczące konstrukty, które kształtują praktyki codzienności i sposób rozumienia siebie – wychodząc daleko poza sferę retoryki protestu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Anderson, B. (2006). Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism. Verso.

Anderson, B. (2010). Preemption, precaution, preparedness: Anticipatory action and future geographies. Progress in Human Geography, 34(6), 777–798. https://doi.org/10.1177/0309132510362600

Appadurai, A. (2013). The Future as Cultural Fact: Essays on the Global Con-dition. Verso.

Barelli, E., Tasquier, G., Caramaschi, M., Satanassi, S., Fantini, P., Branchetti, L., & Levrini, O. (2022). Making sense of youth futures narratives: Recognition of emerging tensions in students’ imagination of the future. Frontiers in Education, 7, article 911052. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.911052

Beck, U. (1992). Risk Society: Towards a New Modernity. SAGE.

Beckert, J. (2016). Imagined Futures: Fictional Expectations and Capitalist Dynamics. Harvard University Press.

Bergmann, Z., & Ossewaarde, R. (2020). Youth climate activists meet environmental governance: Ageist depictions of the Fridays for Future movement and Greta Thunberg in German newspaper coverage. Journal of Multicultural Discourses, 15(3), 267–290. https://doi.org/10.1080/17447143.2020.1745211

Bowman, B. (2019). Imagining future worlds alongside young climate activists: a new framework for research. Fennia: International Journal of Geography, 197(2), 295–305. https://doi.org/10.11143/fennia.85151

Bowman, B. (2020). ‘They don’t quite understand the importance of what we’re doing today’: The young people’s climate strikes as subaltern activism. Sustainable Earth, 3, 16. https://doi.org/10.1186/s42055-020-00038-x

Budziszewska, M., & Głód, Z. (2021). “These Are the Very Small Things That Lead Us to That Goal”: Youth Climate Strike Organizers Talk about Activism Empowering and Taxing Experiences. Sustainability, 13, article 11119. https://doi.org/10.3390/su131911119

Clayton, S., Manning, C., Krygsman, K., & Speiser, M. (2017). Mental health and our changing climate: Impacts, implications, and guidance. American Psychological Association and ecoAmerica.

Cuzzocrea, V., & Mandich, L. (2015). Students’ narratives of the future: Imagined mobilities as forms of youth agency? Journal of Youth Studies, 19(4), 552–567. https://doi.org/10.1080/13676261.2015.1098773

Della Porta, D. (2013). Can democracy be saved? Participation, deliberation and social movements. Polity Press.

Escobar, A. (2008). Territories of difference: Place, movements, life, redes. Duke University Press.

Fisher, M. (2014). Ghosts of my life: Writings on depression, hauntology and lost futures. Zero Books.

Fraser, N. (1997). Justice Interruptus. Critical Reflections on the “Postsocialist” Condition. Routledge.

Fraser, N. (2008). Scales of Justice: Reimagining Political Space in a Globalizing World. Polity.

Gibson-Graham, J.K. (2006). A postcapitalist politics. University of Minnesota Press.

Habermas, J. (1996). Between Facts and Norms. MIT Press.

Hage, G. (2003). Against Paranoid Nationalism. Pluto Press.

Han, H., & Ahn, S.W. (2020). Youth Mobilization to Stop Global Climate Change: The Role of Fridays for Future in Building a Global Movement. Sustainability, 12(10), 4127. https://doi.org/10.3390/su12104127

Hickman, C., Marks, E., Pihkala, P., Clayton, S., Lewandowski, R.E., Mayall, E.E., Wray, B., Mellor, C., & van Susteren, L. (2021). Climate anxiety in children and young people and their beliefs about government responses to climate change: A global survey. The Lancet Planetary Health, 5(12), e863–e873. https://doi.org/10.1016/S2542-5196(21)00278-3

Hooks, B. (2000). All about love: New visions. William Morrow.

Hulme, M. (2009). Why We Disagree About Climate Change. Cambridge University Press.

IPCC (2022). Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change [P.R. Shukla, J. Skea, R. Slade, A. Al Khourdajie, R. van Diemen, D. McCollum, M. Pathak, S. Some, P. Vyas, R. Fradera, M. Belkacemi, A. Hasija, G. Lisboa, S. Luz, & J. Malley (Eds.)]. Cambridge University Press. https://www.ipcc.ch/report/sixth-assessment-report-working-group-3/ [dostęp: 11.07.2025]

IPCC (2023). Synthesis Report of the Sixth Assessment Report. Intergovernmental Panel on Climate Change.

Jeffrey, C., & Dyson, J. (2021). Geographies of Youth: Global Perspectives. Taylor & Francis.

Klarenbach, M. (2022) Energia Przyszłości. Raport z badania opinii osób członkowskich Młodzieżowego Strajku Klimatycznego na temat źródeł energii. Fundacja Otwarty Plan.

Kocyba, P., Łukianow, M., & Piotrowski, G. (2020). Młodzieżowe strajki klimatyczne w Polsce: kto protestuje i dlaczego? Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 21(4), 77–95. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/6422

Lakoff, G. (2010). Why It Matters How We Frame the Environment. Environmental Communication, 4(1), 70–81.

Latour, B. (2017). Facing Gaia: Eight lectures on the new climatic regime. Polity Press.

Levitas, R. (2013). Utopia as Method: The Imaginary Reconstitution of Society. Palgrave Macmillan.

Malon, M. (2020). Mit „genu obywatelskości”. Analiza uwarunkowań kształcenia się postaw obywatelskich wśród polskiej młodzieży na przykładzie członków Młodzieżowego Strajku Klimatycznego. Kwartalnik Trzeci Sektor, 51–52(3–4), 80–91. https://doi.org/10.26368/17332265-51/52-3/4-2020-5

Medoń, S. (2020). Młodzi aktywiści wobec kontrowersji klimatyczno-energetycznych. Przykład Młodzieżowego Strajku Klimatycznego w Polsce. Miscellanea Anthropologica et Sociologica, 21(4), 55–76. https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/maes/article/view/6421 [dostęp: 4.04.2025].

Miyazaki, H. (2004). The Method of Hope: Anthropology, Philosophy, and Fijian Knowledge. Stanford University Press.

Nixon, R. (2011). Slow violence and the environmentalism of the poor. Harvard University Press.

Nowotny, H. (1994). Time: The Modern and Postmodern Experience. Polity.

Pelling, M., & Dill, K. (2010). Disaster politics: Tipping points for change in the adaptation of sociopolitical regimes. Progress in Human Geography, 34(1), 21–37. https://doi.org/10.1177/0309132509105004

Pickard, S. (2019). Politics, Protest and Young People: Political Participation and Dissent in 21st Century Britain. Palgrave Macmillan.

Pickard, S., Bessant, J., & Barry, J. (2020). Young People Re-Generating Politics in Times of Crises. Palgrave Macmillan.

Pospieszna, P., & Krawatzek, F. (2025). Youth Activism in Poland: Perceptions of Protest and Civic Engagement. East European Politics and Societies, 39(3). https://doi.org/10.1177/08883254251344204

Røkenes, H., & Jornet, A. (2025). Affective contradictions and narratives of change: A critical, cultural-historical approach to hope and action in Education for Sustainability. Science Education. https://doi.org/10.1002/sce.21965

Sovacool, B.K. (2016). How long will it take? Conceptualizing the temporal dynamics of energy transitions. Energy Research & Social Science, 13, 202–215. https://doi.org/10.1016/j.erss.2015.12.020

Tavory, I., & Eliasoph, N. (2013). Coordinating futures: Toward a theory of anticipation. American Journal of Sociology, 118(4), 908–942. https://doi.org/10.1086/668646

Taylor, C. (2004). Modern Social Imaginaries. Duke University Press.

Threadgold, S. (2012). ‘I reckon my life will be easy, but my kids will be buggered’: Ambivalence in young people’s positive perceptions of individual futures and their visions of environmental collapse. Journal of Youth Studies, 15(1), 17–32. https://doi.org/10.1080/13676261.2011.618490

Wahlström, M., Kocyba, P., De Vydt, M., & de Moor, J. (Eds). (2019). Protest for a Future: Composition, Mobilization and Motives of the Participants in Fridays for Future Climate Protests on 15 March 2019 in 13 European Cities. University of Gothenburg. https://www.researchgate.net/publication/33474580

Wallace-Wells, D. (2019). The uninhabitable Earth: Life after warming. Tim Duggan Books.

Woodman, D., & Wyn, J. (2015). Youth and Generation: Rethinking Change and Inequality in the Lives of Young People. Sage.

Wright, E.O. (2010). Envisioning Real Utopias. Verso.

Young, I.M. (2000). Inclusion and Democracy. Oxford University Press.

Opublikowane

2025-10-31

Jak cytować

Klarenbach, M. (2025). Między przyszłością a teraźniejszością: jak osoby aktywistyczne z młodzieżowego strajku klimatycznego przeżywają codzienność. Youth in Central and Eastern Europe, 12(19), 15–23. https://doi.org/10.24917/ycee.12148