Przygotowanie młodzieży do powojennej odbudowy demokratycznego społeczeństwa: rola szkolnictwa zawodowego – przypadek Ukrainy

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9632

Słowa kluczowe:

edukacja zawodowa, młodzież, odbudowa powojenna, kariera i wykształcenie techniczne, państwowe i regionalne agencje edukacyjne

Abstrakt

Edukacja zawodowa rozumiana jest jako zestaw określonych dziedzin, różnych programów edukacyjnych i szkoleniowych, funduszy, organizacji zawodowych i studenckich, studentów i innych zainteresowanych stron. Ważnym zadaniem edukacji zawodowej jest przygotowanie młodych ludzi do aktywności zawodowej, przygotowanie wykwalifikowanych robotników do pracy w różnych branżach oraz zwiększenie poziomu zatrudnienia w społeczeństwie. Rozwój edukacji zawodowej wymaga uwzględnienia szczegółowych interesów młodzieży oraz czynników, które wpływają na rozpowszechnienie edukacji zawodowej na świecie i jej rozwój. W artykule przedstawiono analizę dotyczącą problematyki przygotowania młodzieży do odbudowy społeczeństwa ukraińskiego po zakończeniu wojny na Ukrainie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Затверджені стандарти професійної освіти 2022. [Approved standards of professional education 2022]. Pozyskano z: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/reforma-profesijnoyi-osviti/zmist-profesijnoyi-osviti-osvitni-standarti-programi-informaciya-dlya-uchniv-ta-pedagogiv/derzhavni-standarti-navchalni-plani-ta-programi/zatverdzheni-standarti-profesijnoyi-osviti-2022 (pobrano 20.11.2022).

Про реформу професійної освіти. Статистика. [On reform of professional education. Statistics]. Pozyskano z: https://mon.gov.ua/ua/osvita/profesijno-tehnichna-osvita/reforma-profesijnoyi-osviti/populyarizaciya-profesijnoyi-osviti-i-robitnichih-profesij/profesijna-osvita-mi-zminyuyemos/pro-reformu-profesijnoyi-osviti (pobrano 15.11.2022).

About National Initiatives. Pozyskano z: https://cte.ed.gov/initiatives/about-national-initiatives (pobrano 20.11.2022).

Journal of Vocational Education Research. Pozyskano z: https://scholar.lib.vt.edu/ejournals /JVER/ (pobrano 18.11.2022).

Lewis, T. (1998). Toward the 21st century: Retrospect, prospect for American vocationalism (Information Series No. 373). Columbus: The Ohio State University, ERIC Clearinghouse on Adult, Career, and Vocational Education.

Pérez-Ilbáńez, I. (2018). Dewey’s Thought on Education and Social Change. Journal of Thought, 52(3-4), s. 19–31.

Rojewski, J. W. (2002). Preparing the Workforce of Tomorrow: A Conceptual Framework for Career and Technical Education. Pozyskano z: https://scholar.lib.vt. edu/ejournals/ JVER/v 27n1/ rojewski.html (pobrano 15.11.2022).

McCaslin, N., Parker, R. (2003). National Career and Technical Teacher Education Institute, 2003: Final Report.

The Vocational Education Act of 1963. U.S. Department of Health, Education, and Welfare. Pozyskano z: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED019402.pdf (pobrano 18.11.2022).

Vocational Education in the United States: The Early 1990s. Pozyskano z: https://nces.ed.gov/ pubs/web/95024-2.asp (pobrano 20.11.2022).

Opublikowane

2022-12-31

Jak cytować

Ivanytska, O., & Sike , L. (2022). Przygotowanie młodzieży do powojennej odbudowy demokratycznego społeczeństwa: rola szkolnictwa zawodowego – przypadek Ukrainy. Youth in Central and Eastern Europe, 9(14), 29–34. https://doi.org/10.24917/ycee.9632