Ukraińscy studenci w Polsce: Postawy wobec ­języka, tożsamości i bezpieczeństwa (studium przypadku ­Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11208

Słowa kluczowe:

język narodowy, tożsamość narodowa, bezpieczeństwo, język ukraiński, rosyjsko-ukraińska wojna

Abstrakt

Studenci z Ukrainy wybierają Polskę jako miejsce studiów ze względu na bliskość geograficzną oraz kulturowe i językowe podobieństwa. Ich liczba wzrosła po aneksji Krymu przez Federację Rosyjską i działaniach zbrojnych na Donbasie w 2014 roku oraz po wielkoskalowej inwazji na Ukrainę w 2022 roku. Rosyjski reżim uzasadniał agresję rzekomą ochroną rosyjskojęzycznej ludności, co pozbawiło język komunikacji neutralności i uczyniło z niego narzędzie geopolityczne. W Ukrainie nastąpiły zmiany w postrzeganiu roli języka i tożsamości narodowej oraz jej wpływu na bezpieczeństwo. Artykuł ma na celu zbadanie wpływu wojny oraz doświadczeń związanych ze studiowaniem w Polsce na postrzeganie tożsamości narodowej, praktyki językowe i rozumienie bezpieczeństwa wśród ukraińskich studentów Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Wyniki wskazują, że większość studentów dostrzega wzrost znaczenia języka ukraińskiego po inwazji Rosji i zauważa związek między językiem a tożsamością narodową oraz bezpieczeństwem. Wielu respondentów zmieniło swoje nawyki językowe, rezygnując z używania języka rosyjskiego na rzecz ukraińskiego. Rezultaty badań świadczą o wzroście znaczenie języka jako elementu jednoczącego i kluczowego dla poczucia tożsamości narodowej w obliczu zagrożenia zewnętrznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Buzan, B., Wæver, O., De Wilde, J. (1998). Security: A New Framework for Analysis. Boulder, CO: Lynne Rienner.

Buzan, B., Wæver, O. (2003). Regions and Powers. The Structure of International Security. Cambridge University Press.

Dugin, A. (2015). Украина: моя война. Геополитический дневник. Центрполиграф.

Gergało-Dąbek, N. (2024). Płaszczyzna kulturalna partnerstwa strategicznego Polski i Ukrainy. In M. Pietraś, W. Baluk, H. Perepełycia (Eds.), Partnerstwo strategiczne Polski i Ukrainy w warunkach zmiany systemu międzynarodowego. Punkt widzenia Polski i Ukrainy (pp. 151–165). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Kulyk, V. (2013). Language and Identity in post-Soviet Ukraine: Transformation of an Unbroken Bond. Australian and New Zealand Journal of European Studies, 5(2), 14–23.

Kulyk, V. (2014). Soviet Nationalities Policies and the Discrepancy between Ethnocultural Identification and Language Practice in Ukraine. In M. Beissinger, S. Kotkin (Eds.), Historical Legacies of Communism in Russia and Eastern Europe(pp. 202–221). Cambridge University Press.

Perspektywy. (n.d.). Opublikowano raport „Studenci zagraniczni w Polsce 2023”, Retrieved June 30, 2024, fromhttps://perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=9187:opublikowano-raport-studenci-zagraniczni-w-polsce-2023&catid=24&Itemid=

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. (2022, March). Rozwiązania w zakresie szkolnictwa wyższego i nauki zawarte w ustawie o pomocy obywatelom Ukrainy, https://www.gov.pl/web/nauka/rozwiazania-w-zakresie-szkolnictwa-wyzszego-i-nauki-zawarte-w-ustawie-o-pomocy-obywatelom-ukrainy (accessed 30.06.2024).

Sewastianowicz, M. (2024). Liczba studentów zagranicznych rośnie. Prawo.pl. https://www.prawo.pl/student/zagraniczni-studenci-w-polsce-2023-r,524229.html (accessed 10.07.2024).

Tajfel, H. (1981). Human Groups and Social Categories: Studies in Social Psychology. Cambridge University Press.

Turner J. C., Oakes P. J. (1986). The significance of the social identity concept for social psychology with reference to individualism, interactionism and social influence. British Journal of Social Psychology, 25(3), 237−252. https://doi.org/10.1111/j.2044-8309.1986.tb00732.x

Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach. Dz. U. z 2021 r. poz. 2354 z późn. zm.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce. Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.

Ministerstvo inostrannykh del Rossiyskoy Federatsii. (2017, June). Vystupleniye i otvety na voprosy Ministra inostrannykh del Rossii S.V.Lavrova na vtorom Mezhdunarodnom nauchno-ekspertnom forume «Primakovskiye chteniya», Moskva, 30 iyunya 2017 goda, http://www.mid.ru/ru/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/2804842 (accessed 30.06.2024).

Заседание Международного дискуссионного клуба «Валдай», 24.10.2014, http://www.kremlin.ru/events/president/news/46860 (accessed 30.06.2024).

Инвестиционный форум ВТБ Капитал «Россия зовёт!», 12.10.2016, http://www.kremlin.ru/events/president/news/53077 (accessed 30.06.2024).

Кремінь, Т. (2023). Війна кардинально змінила мовний ландшафт України, LB.ua, 9 X 2023, https://lb.ua/blog/taras_kremin/578618_viyna_kardinalno_zminila_movniy.html?fbclid=IwAR0NmMQlW20aXF62OLB9BdyzA_t8Dova8IXLN-ile_Uhzr0vRr978sgbelI (accessed 30.06.2024).

Кулик, В. (2022). Мова та ідентичність в Україні на кінець 2022-го. Zbruč. https://zbruc.eu/node/114247?fbclid=IwAR0v60_zNeNu2egSGfLniSzcU2UU9m4R30K-TMyhyglQxz-4xFsaaYYLeok (accessed 30.06.2024).

Пленарное заседание Петербургского международного экономического форума, 02.06.2017, http://kremlin.ru/events/president/news/ 54667 (accessed 30.06.2024).

Pobrania

Opublikowane

2024-09-18

Jak cytować

Gergało-Dąbek, N. (2024). Ukraińscy studenci w Polsce: Postawy wobec ­języka, tożsamości i bezpieczeństwa (studium przypadku ­Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej). Youth in Central and Eastern Europe, 11(17), 12–23. https://doi.org/10.24917/ycee.11208