Kształtowanie oferty edukacyjnej przez publiczne uczelnie zawodowe – przyczyny i zróżnicowanie
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.12311Słowa kluczowe:
publiczne uczelnie zawodowe, oferta edukacyjna, funkcje uczelni zawodowych, uczelnie regionalneAbstrakt
Celem niniejszego artykułu jest analiza procesu kształtowania oferty edukacyjnej przez publiczne uczelnie zawodowe w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem przyczyn stojących za podejmowanymi decyzjami. W opracowaniu podjęto próbę identyfikacji głównych czynników determinujących kierunki rozwoju oferty dydaktycznej oraz oceny ich wpływu na profil działalności uczelni. Zakres artykułu obejmuje analizę danych zastanych oraz wywiadów przeprowadzonych z przedstawicielami wybranych uczelni.
Downloads
Bibliografia
Antonowicz, D., Kohtamäki, V., Domalewski, J., & Leja, K.W. (2025). Who Pays the Piper, Calls the Tune An Analysis of Funding Formula Designs for Universities of Applied Sciences: Insights from Finland and Poland. Higher Education Policy. https://doi.org/10.1057/s41307-025-00406-2
Augustyniak, J. (2015). Rola i znaczenie Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych w procesie rozwoju regionu. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 393, 193–201.
Kowalska, E. (2013). Zmiana w szkolnictwie wyższym. Studium przypadków. Impuls.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa (2025). RAD-on – System informacji o szkolnictwie wyższym i nauce. Pobrano z: https://radon.nauka.gov.pl [dostęp: 21.10.2025].
Pyra, M. (2020). Oddziaływanie Państwowych Wyższych Szkół Zawodowych na rozwój lokalny w regionie lubuskim. Wydawnictwo Szkoły Zawodowej im. Jana Pawła II.
Rybkowski, R., Kędzierski, M. (2017). Zawodówki: reaktywacja. Rola wyższych szkół zawodowych w rozwoju społeczno-gospodarczym Polski. Raport. Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego.
Wasielewski, K., Antonowicz, D., Domalewski, J., Jaworska, M. (2024). Zagubiona tożsamość? Publiczne uczelnie zawodowe w Polsce. Nauka, 3, 55–84.
Wasielewski, K., Smak, M. (2026). Ewolucja oferty edukacyjnej Publicznych Uczelni Zawodowych i sposoby jej tworzenia. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1 (złożony maszynopis).
Zimny, A. (2017). Publiczne uczelnie zawodowe w procesie rozwoju społeczno-gospodarczego w Polsce. CeDeWu.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Youth in Central and Eastern Europe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.