Kapitał społeczny w prestiżowych, trzyletnich liceach ogólnokształcących
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.12129Słowa kluczowe:
kapitał społeczny, licea ogólnokształcące, więzi, zaufanieAbstrakt
W tekście przedstawiono teorię Jamesa Colemana na temat czynników budujących kapitał społeczny w liceach, w tym zjawisko domknięcia międzygeneracyjnego. Rozważania amerykańskiego socjologa na temat różnic w funkcjonowaniu szkół publicznych, prywatnych i katolickich były inspiracją do przeprowadzenia badań o podobnej tematyce w Polsce. W artykule zaprezentowano czynniki utrudniające i wspierające budowanie kapitału społecznego w szkołach. Budowę kapitału społecznego utrudniają wskaźniki systemowe – skrócenie czasu trwania liceum oraz postrzeganie edukacji jednowymiarowo, jako zdobywanie punktów. Natomiast mechanizmami wspomagającymi tworzenie silnych więzi są: przemyślana strategia zapewniania adaptacji oraz indywidualizacji pracy z uczniami, jak również zinternalizowane i uwspólnione przez grono pedagogiczne cele i metody pracy z uczniami.
Downloads
Bibliografia
Bartkowski, J. (2003). Samorząd terytorialny. W: B. Frątczak-Rudnica, J. Raciborski, J. Kilias, J. Bartkowski, J. Wiatr, Demokracja polska 1989–2003. Scholar.
Bauman, Z. (2000). Ponowoczesna szkoła życia. W: Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji. IBE.
CBOS (2021). Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2021/2022. CBOS.
CBOS (2023). Polskie szkoły 2022. CBOS.
Coleman, J.S. (1990). Families and Schools, Achievement and Equality. Paladin Press Boulder.
Coleman, J.S. (1994). Social capital, human capital, and investment in youth. In: A.C. Petersen, J.T. Mortimer (Eds), Youth unemployment and society (pp. 34–50). Cambridge University Press.
Coleman, J.S., Campbell, E.Q., Hobson, C.J., McPartland, J., Mood, A.M., Weinfeld, F.D., York, R.L. (1965). Equality of education opportunity. U.S. Government Printing Office.
Coleman, J., Hoffer, T. (1987). Public and private high schools. Basic Books.
Coleman, J., Hoffer, T., Kilgore, S. (1982). High School Achievement: Public, Catholic, and Private Schools Compared. Basic Books.
Cytlak, I., Szafran, J.M., Cwojdzińska, A., Buchnat, M.A., Chmura-Rutkowska, I., Cybal-Michalska, A., Wawrzyniak-Beszterda, R.M. (2022). (Nie) dobra szkoła? Obraz współczesnej szkoły w opiniach uczniów i uczennic – kierunki zmian. Poznańskie badania oświatowe 2021. Resocjalizacja Polska, (24), 427–444.
Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy. Copernicus Center Press.
Kalinowska, K. (2022). Bezmiar miar i praktyki niewymierności. Kilka refleksji na marginesie badań bezsensu w szkole. Kultura i społeczeństwo, 66(1), 149–170. https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.1.7
Konaszewski, K. (2025). Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół. Edukacja, 1(172). https://doi.org/10.24131/3724.250101
Our Kids Polska (2019). Raport o szkolnictwie niepublicznym w Polsce.
Parsons, T. (2009). System społeczny. Zakład Wydawniczy „Nomos”.
PISA (2022). PISA 2022 Results. Unesco Publishing. OECD Publications.
Putkiewicz, E., Wiłkomirska, A. (2004). Szkoły publiczne i niepubliczne: porównanie środowisk edukacyjnych. Instytut Spraw Publicznych.
Sadura, P. (2017). Państwo, szkoła, klasy. Wydawnictwo Krytyka Polityczna.
Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2018). Model kultury szkoły La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego: holistyczne i analityczne podejście do badania środowiska szkolnego. Seminare. Poszukiwania naukowe, 39(1), 105–117.
Zahorska, M. (2002). Szkoła, między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Zahorska, M. (2004). Edukacja: od prób uspołecznienia do prób komercjalizacji. W: M. Rymsza (red.), Reformy społeczne. Bilans dekady (s. 153–192). Fundacja Instytut Spraw Publicznych.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Youth in Central and Eastern Europe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.