Porzucenie nauki szkolnej w krajach postkomunistycznych Europy Środkowej (na przykładzie Grupy Wyszehradzkiej)
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.2020.11.70-80Słowa kluczowe:
wczesne kończenie nauki, szkoła średnia, Grupa Wyszehradzka, Czechy, Węgry, Polska, Słowacja, porzucanie nauki szkolnejAbstrakt
Przedwczesne kończenie nauki jest problemem we wszystkich systemach edukacji. W 2010 roku Komisja Europejska przedstawiła strategię „Europa 2020”, która zawiera listę środków mających na celu zmniejszenie odsetka uczniów przedwcześnie kończących edukację w krajach UE. Celem artykułu jest analiza problemu przerywania nauki w szkołach średnich (ISCED 3) w systemach edukacji czterech postkomunistycznych państw Europy Środkowej (Czechy, Węgry, Polska i Słowacja). We wstępie artykułu opisuję i porównuję systemy edukacyjne tych krajów oraz ważne zmiany, jakie zaszły w polityce edukacyjnej po wejściu tych państw do UE. Z analizy danych Eurostatu wynika, że pomimo spadku średniego wskaźnika przedwczesnego kończenia nauki w krajach UE z 13,8% do 10,2% w latach 2010-2019 w Czechach, na Węgrzech i na Słowacji te wskaźniki rosną. Prowadzone analizy pozwalają na identyfikację mechanizmów odpowiedzialnych za powstanie odpadu szkolnego w badanych państwach.
Downloads
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Youth in Central and Eastern Europe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.