Problem selekcji społecznych w szkolnictwie wyższym w warunkach kształcenia na odległość (W odniesieniu do teorii ruchliwości społecznej Pitrima Sorokina)
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.2020.11.22-29Słowa kluczowe:
selekcja społeczna, sito społeczne, mobilność społeczna, społeczne funkcje edukacji, kształcenie na odległośćAbstrakt
W okresie pandemii koronawirusa poprzez wprowadzenie kształcenia zdalnego osłabiona została funkcja selekcyjna szkolnictwa wyższego. Zostało to zobrazowane poprzez odwołanie się do teorii mobilności społecznej Pitrima Sorokina. Teoria ta zakłada, że szkoła (instytucja edukacyjna) jest społeczną windą, dzięki której następuje ruch w górę. Szkoła pełni funkcje selekcyjne (testowanie, selekcja). Dzięki tym procesom następuje selekcja najlepszych, którzy mają największe osiągniecia, są najbardziej utalentowani i mają największe szanse na sukces. Kształcenie na odległość we współczesnej ukraińskiej szkole sprawia, że otwory w selekcyjnym „sicie” są zbyt duże. Po pierwsze, mogą przez nie przejść nie tylko najlepsi i najzdolniejsi. Po drugie, taki system edukacji może prowadzić do niewłaściwego przyswajania wiedzy przez uczniów.
Downloads
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Youth in Central and Eastern Europe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.