Czytanie w czasie wojny wśród nastoletnich blogerów – komunikat z badań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9566

Słowa kluczowe:

czytanie, wojna, nastoletni blogerzy, adaptacja do rzeczywistości, książki dla nastolatków, nastoletni pisarze

Abstrakt

Celem badania było poznanie opinii młodych blogerów książkowych na temat tego, czym jest dla nich teraz czytanie w warunkach pełnoskalowej wojny Rosji na Ukrainę. Interesowało nas to, czy czytanie pomaga w adaptacji, ucieczce od strasznej rzeczywistości, czy jest to sposób na zdobycie popularności.  Badania zostały przeprowadzone od 21 lipca do 10 sierpnia 2022 r. metodą sondażu online na próbie celowej blogerów za pomocą formularza Google. Badanie obejmowało 46 blogerów mieszkających na Ukrainie lub zmuszonych do ewakuacji za granicę. Wyniki pokazały, że dla młodzieży lubiącej czytać książki czytanie w czasie wojny jest  sposobem (często jedynym możliwym) adaptacji do rzeczywistości, pomaga uciec od straszliwej rzeczywistości. Literatura gatunkowa jest stale poszukiwana przez nastolatków: fantasy/sci-fi, detektywistyczna i przygodowa. Popularność zyskała proza ​​realistyczna. Ponadto nastolatki korzystają z własnych blogów, aby opowiadać prawdę o wojnie na Ukrainie i popularyzować ukraińską literaturę/kulturę na całym świecie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Heska-Kwaśniewicz, K. (2017). ‘Książki były treścią mego życia’: o lekturach Karoliny Lanckorońskiej. W: A. Pulikowski (red.). Kultura książki i informacji: księga jubileuszowa dedykowana Profesor Elżbiecie Gondek (s. 263–275). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Kuleba, D. (2022). The War for Reality: How to Win in a World of Fakes, Truths, and Communities. Kyiv: Knyholav.

Olech, B. (2015). Historia w codzienność wpisana. O Dzienniku Anny Kagan. Siedlce 1914–1916. Żydzi Wschodniej Polski. Seria III: Kobieta żydowska. A. Janicka, J. Ławski (red.), (s. 533–544). Białystok: Wydawnictwo Alter Studio.

Romakh, О. (2020). The Indispensable Guide to Social Communication Research Methodology. Lviv: PAIS.

Roszak, J. (2019). Czarne sezony. Czarne latawce. O dziecięcych bibliotekach w gettach. Prace filologiczne. Literaturoznawstwo, 9(12), pt. 2, s. 231–244. Warszawa.

Sadzikowska, L. (2015). Siła płynąca z książki: czytać, by (prze)trwać. Bibliotheca Nostra. Śląski Kwartalnik Naukowy (Nr 1, s. 137–148).

Wójcik-Dudek, M. (2015). Dzieci i książki w Bibliotece Shoah. W: B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, A. Zok-Smoła (red.). (Przed)szkolne spotkania z lekturą (s. 81–95). Katowice : Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

What Ukrainians Read During the War: a Selection of Books by Genre. Obtained from: https://happymonday.ua/shho-ukrayintsi-chytayut-pid-chas-vijny (downloaded: 01.11.2022).

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Ryzhko, . O. (2022). Czytanie w czasie wojny wśród nastoletnich blogerów – komunikat z badań. Youth in Central and Eastern Europe, 9(14), 15–21. https://doi.org/10.24917/ycee.9566