Jakość kształcenia wyższego w warunkach wojennych: wskaźniki i perspektywy badań

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9617

Słowa kluczowe:

szkolnictwo wyższe, uczelnia, wskaźniki jakości szkolnictwa wyższego, kryteria jakości szkolnictwa wyższego, jakość szkolnictwa wyższego

Abstrakt

Artykuł jest poświęcony problemowi zapewnienia jakości szkolnictwa wyższego w warunkach wojny. Celem artykułu jest identyfikacja wskaźników jakości szkolnictwa wyższego oraz określenie perspektyw socjologicznych badań jakości szkolnictwa wyższego z wykorzystaniem tych wskaźników. Wyniki ankiety internetowej przeprowadzonej przez „Info Sapiens” na zlecenie Szkoły Analityki Politycznej Uniwersytetu Narodowego „Akademia Kijowsko-Mohylańska” ujawniają mocne i słabe strony zapewniania jakości szkolnictwa wyższego w Ukrainie podczas konfliktu zbrojnego, który rozpoczął się w lutym 2022 roku. Odnotowuje się utratę motywacji studentów, spadek wymagań profesorów, brak spersonalizowanej komunikacji profesor-student oraz brak zrozumienia przez studentów wagi i konieczności takiej komunikacji, które zdaniem autorki są pewnymi wyznacznikami spadku tejże jakości.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ahalarova, K., Sutula, O. (2018). Reformuvannia osvity yak chynnyk podolannia yii kryzy [Reforming education as a factor in overcoming its crisis]. Visnyk Natsionalnoho tekhnichnoho universytetu «KhPI». Seriia: Aktualni problemy rozvytku ukrainskoho suspilstva – Bulletin of the National Technical University “KhPI”. Series: Actual problems of the development of Ukrainian society, 4(1280), pр. 28–32.

(in Ukrainian)

Verbets, V. (2011). Yakist osvity yak sotsialno-psykholohichna problema [The quality of education as a socio-psychological problem]. Yakist osvity yak sotsialno-psykholohichna problema. Molodizhna polityka: problemy ta perspektyvy [zbirnyk naukovykh prats / nauk. red. S.A. Shchudlo] – Youth policy: problems and prospects [collection of scientific papers / science. ed. S.A. Shchudlo]. Drohobych: Editorial and publishing department of Ivan Franko Drohobych State Pedagogical University, 2, pр. 370–374. (in Ukrainian)

Vyshcha osvita v umovakh viiny ochyma studentiv [Higher education in the conditions of war through the eyes of students]. Available at: http://surl.li/dwodu (in Ukrainian)

Viktorov, V. H. (2005). Upravlinnia yakistiu osvity (sotsialno-filosofskyi analiz): monohrafiia [Management of the quality of education (social-philosophical analysis): monograph]. Dnipropetrovsk: Porohy. (in Ukrainian)

Honcharenko, S. U. (2006). Holovne – yakist osvity [The main thing is the quality of education]. Pedahohichna hazeta – Pedagogical newspaper, 3. (in Ukrainian)

Kremеn, V. (2010). Filosofiia liudynotsentryzmu v osvitnomu prostori [The philosophy of human-centeredness in the educational space]. Kyiv: “Knowledge” Society of Ukraine.

Kremеn, V. (2007). Filosofiia natsionalnoi idei: liudyna, osvita, sotsium [Philosophy of the national idea: man, education, society]. Kyiv: Hramota. (in Ukrainian)

Lokshyna, O. I. (2003). Monitorynh yakosti osvity: svitovyi dosvid [Monitoring the quality of education: world experience]. Pedahohika i psykholohiia – Pedagogy and psychology, 1, pр. 108–116. (in Ukrainian)

Liashenko, O. I. (2005). Yakist osvity yak osnova funktsionuvannia y rozvytku suchasnykh system osvity [The quality of education as a basis for the functioning and development of modern education systems]. Pedahohika i psykholohiia – Pedagogy and psychology, 1, pр. 5–12. (in Ukrainian)

Nikolaienko, S. (2006). Reitynhovi systemy – skladovi natsionalnoho monitorynhu yakosti osvity. [Rating systems are components of national monitoring of the quality of education]. Vyshcha shkola – High school, 3, pр. 3–14. (in Ukrainian)

Oderij, L. P. (1995). Osnovy sistemy kontrolya kachestva obucheniya: uchebne posobie [Fundamentals of the training quality control system: textbook]. Kyiv: ISDO Publishing House. (in Russian)

Pashkov, V. O. (2021). Kryza systemy vyshchoi osvity u suchasnii ukraini u konteksti vyklykiv natsionalnii bezpetsi [The crisis of higher education system in modern Ukraine in the context of challenges to national security]. Stratehichna panorama – Strategic panorama, 1–2, pp. 80–93. (in Ukrainian) DOI: https://doi.org/10.53679/2616-9460.1-2.2021.06.

Polozhennia pro akredytatsiiu osvitnikh prohram, za yakymy zdiisniuietsia pidhotovka zdobuvachiv vyshchoi osvity [Provisions on the accreditation of educational programs, according to which higher education applicants are trained]. Available at: http://surl.li/szly (in Ukrainian)

Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). 2015. (in English)

Statut Natsionalnoho ahentstva iz zabezpechennia yakosti vyshchoi osvity. Zatverdzheno postanovoiu Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 15 kvitnia 2015 r. № 244 (v redaktsii postanovy Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 21 serpnia 2019 r. № 761) [Charter of the National Agency for Quality Assurance of Higher Education. Approved by Resolution No. 244 of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 15, 2015 (as amended by Resolution No. 761 of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated August 21, 2019)]. Available at: £ (naqa.gov.ua) (in Ukrainian)

Subetto, A. I. (2000). Problema kachestva vysshego obrazovaniya v kontekste global’nyh i nacional’nyh problem obshchestvennogo razvitiya (filosofiya kachestva obrazovaniya) [The problem of the quality of higher education in the context of global and national problems of social development (philosophy of the quality of education)]. Sankt-Peterurg: Kostroma. (in Russian)

Upravlinnia yakistiu osvity: dosvid ta innovatsii: kolektyvna monohrafiia [Management of the quality of education: experience and innovations: collective monograph]. (2018). L.L. Sushentseva, L. M. Petrenko, N. V. Zhitnyk (ed.). Pavlohrad: ІМА-pres. (in Ukrainian)

Shamrai, V. (2015). Instytutsiina kryza osvity: sotsiokulturni vyklyky suchasnosti [Institutional crisis of education: sociocultural challenges of modernity]. Filosofiia osvity – Philosophy of education, 1(16), pp. 89–104. (in Ukrainian)

Shmatkov, R. N. (2009). Kachestvo vysshego professional’nogo obrazovaniya: soial’no-fiosofskij analiz: monografiya [The quality of higher professional education: social and philosophical analysis: monograph]. Novosibirsk: NGPU Publishing House. (in Russian)

Shchudlo, S. A. (2012). Vyshcha osvita u poshukakh yakosti: quo vadis: monohrafiia [Higher education in search of quality: quo vadis: monograph]. Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine, Kharkiv. national V. N. Karazin University, Drohob. state ped. Ivan Franko University. Kharkiv; Drohobych: Kolo. (in Ukrainian)

Yakist osvity [Quality of education]. Website of the Ministry of Education and Science of Ukraine. Available at: http://surl.li/brsaa (in Ukrainian)

Yaroshenko, A. O. (2007). Kryza osvity yak hlobalna problema suchasnosti [The crisis of education as a global problem of our time]. Visnyk NTUU «KPI». Filosofiia. Psykholohiia. Pedahohika: zbirnyk naukovykh prats – Bulletin of NTUU “KPI”. Philosophy. Psychology. Pedagogy: a collection of scientific papers, 1(19), pр. 41–45. (in Ukrainian)

Pobrania

Opublikowane

2022-12-30

Jak cytować

Nechitailo, I. (2022). Jakość kształcenia wyższego w warunkach wojennych: wskaźniki i perspektywy badań. Youth in Central and Eastern Europe, 9(14), 35–44. https://doi.org/10.24917/ycee.9617