Życie młodych Ukraińców dziś - oczami studentów-uchodźców z Ukrainy
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.11205Słowa kluczowe:
studenci, Ukraińcy, uchodźcy wojenni, SPC UJ, badanie jakościoweAbstrakt
W artykule analizuje się badanie jakościowe wykonane na 13 studentach uchodźcach z Ukrainy, studiujących na Studiach polskich dla cudzoziemców Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studenci napisali eseje na temat życia młodych Ukraińców dziś (a.d. 2024). Mając pełną dowolność, opisywali oni zarówno życie młodych ludzi w Ukrainie, jak i życie uchodźcze – w dużej mierze oparte na doświadczeniach własnych. Obraz życia młodych Ukraińców, który wyłania się z esejów nie jest obrazem pozytywnym. Rzeczywistość młodych Ukraińców dziś naznaczona trwającym konfliktem wojennym, jest przepełniona stresem, lękiem i niepokojem o przyszłość własną, swoich bliskich oraz ojczyzny.
Downloads
Bibliografia
Arnett, J. J. (2000). Emerging Adulthood: A Theory of Development from the Late Teens Through the Twenties. American Psychologist, 55(5), 469–480.
Berry, J. W. (1997). Immigration, Acculturation, and Adaptation. Applied Psychology, 46(1), 5–34.
Długosz, P., Izdebska-Długosz, D. (2023). Polskie społeczeństwo wobec uchodźców wojennych z Ukrainy. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny, Online First, 1–18.
Długosz, P., Izdebska-Długosz, D. (2024). Uchodźczynie wojenne z Ukrainy: dwa lata od inwazji. Lublin: Wydawnictwo Academicon.
Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and Crisis. New York: W.W. Norton & Company.
Fazel, M., Wheeler, J., Danesh, J. (2005). Prevalence of Serious Mental Disorder in 7000 Refugees Resettled in Western Countries: A Systematic Review. The Lancet, 365(9467), 1309–1314.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Stanford: Stanford University Press.
Izdebska-Długosz D., Długosz P., Kryvachuk L. (2022). Uchodźcy wojenni z Ukrainy – życie w Polsce i plany na przyszłość. Lublin: Wydawnictwo Academicon.
Izdebska-Długosz, D. (2014). Польша глазами украинцев, начинающих учебу в польскнх вузах: результаты социологического опроса, Youth in Central and Eastern Europe. Sociological Studies, 2, 26–40.
Izdebska-Długosz, D. (2015). Plany życiowe młodych Ukraińców rozpoczynających studia w Polsce. W: S. Shchudlo, P. Długosz (red.), Youth Policy: Problems and Prospects. Молодіжна політика: проблеми та перспективи (ss. 228–238). Drohobycz-Rzeszów: „Trek LTD”.
Izdebska-Długosz, D. (2016). Ukraińscy studenci uczący się polszczyzny w Rzeszowie – próba charakterystyki. W: R. Kordonski, O. Kordonska (red.), Ukraina – Polska: Doświadczenia oraz perspektywy strategicznego partnerstwa (ss. 167–186). Tom 1. Lwów-Olsztyn: Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki.
Izdebska-Długosz, D. (2017a). Dlaczego Polska? Motywy wyboru studiów w Polsce u młodzieży ukraińskiej – perspektywa porównawcza. W: R. Kordonski, O. Kordonska, Ł. Muszyński (red.), Ukraina – Polska. Doświadczenia oraz perspektywy strategicznego partnerstwa (ss. 63–74). Tom 2. Lwów–Olsztyn: Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki.
Izdebska-Długosz, D. (2017b). W stronę wartości – priorytety w życiu ukraińskiej młodzieży studiującej w Polsce. W: R. Kordonski, O. Kordonska, Ł. Muszyński (red.), Ukraina – Polska. Doświadczenia oraz perspektywy strategicznego partnerstwa (ss. 94–106). Tom 2. Lwów-Olsztyn: Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki.
Youth Policy Labs. (2021). Defining Youth: Age Ranges and Implications. Youth Policy Publications.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Youth in Central and Eastern Europe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.