Powrót na wieś do domu rodzinnego: doświadczenia absolwentek studiów wyższych
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.12243Słowa kluczowe:
migracja powrotna, migracja absolwentów studiów wyższych, kapitał kulturowy, relacje społeczneAbstrakt
Artykuł dotyczy zjawiska migracji powrotnych młodych kobiet z wyższym wykształceniem do rodzinnych obszarów wiejskich w Polsce. Analizowane są motywy tych powrotów, przemiany w relacjach rodzinnych oraz nowe role społeczne podejmowane przez powracające absolwentki w środowisku rodzinnym. Badanie miało charakter jakościowy – przeprowadzono częściowo ustrukturyzowane wywiady pogłębione z 10 absolwentkami uczelni poznańskich, które – po uzyskaniu tytułu zawodowego magistra – powróciły do domu rodzinnego na wsi. Analiza wskazała, że decyzje o powrocie miały złożony charakter i można było je podzielić na trzy typy: wybór, konieczność oraz strategia życiowa. Czynnikami wypychającymi z miasta było przede wszystkim poczucie osamotnienia i zmęczenia miejskim stylem życia, a także przekonanie, że lokalny rynek pracy w pobliżu rodzinnej miejscowości oferuje bardziej dogodne możliwości zatrudnienia. Z kolei do powrotu na wieś skłaniały respondentki takie czynniki, jak: potrzeba spokoju i kontakt z naturą oraz bliskość rodziny i partnera życiowego. Ponadto, respondentki pełniły często nowe role w środowisku rodzinnym, m.in. jako „edukatorki” i osoby wspierające rodziców. Powrót też w niektórych przypadkach sprzyjał pogłębieniu więzi rodzinnych, a czasami wiązał się z wyzwaniami na tle światopoglądowym. Ograniczenia badania obejmują m.in. brak zróżnicowanych doświadczeń pod względem płci oraz brak perspektywy członków rodziny.
Downloads
Bibliografia
Albanesi, S., Gihleb, R., & Zhang, N. (2022). Boomerang college kids: unemployment, job mismatch and coresidence. National Bureau of Economic Research.
Arundel, R., & Lennartz, C. (2017). Returning to the parental home: Boomerang moves of younger adults and the welfare regime context. Journal of European Social Policy, 276–294.
Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bourdieu, P., Wacquant, L. (2006). Logika pól. W: A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Współczesne teorie socjologiczne. T. II. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Bukowska, X., Jewdokimow, M., Markowska, B., & Winiarski, P. (2013). Kapitał kulturowy w działaniu. Studium światów społecznych Białowieży. Collegium Civitas, Instytut Studiów Politycznych PAN, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Castels, S., Miller, M. (2011). Migracje we współczesnym świecie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ćwiklińska-Surdyk, D., Surdyk, A. (2012). Człowiek jako aktor na scenie życia. Teorie G.H. Meada i E. Goffmana a narracyjne gry fabularne. Homo Ludens, 45–60.
Dolińska, A., Jończy, R., Śleszyński, P., Rokitkowska-Malcher, J., Rokita-Poskart, D., Ptak, M. (2023). Migracje z miast na wieś. Determinanty oraz wybrane konsekwencje w wymiarze ekonomicznym i przestrzenno-środowiskowym (na przykładzie strefy podmiejskiej Wrocławia). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Fedorowicz, K., Łopatka, A. (2021). Korelacja pomiędzy własnością nieruchomości i najmem a migracją wewnętrzną w Polsce. W: M.P. Niedźwiedzka-Rystwej, J. Korpysa, Młodzi naukowcy 2.0. Tom 1 (s. 405–415). Wydawnictwo Fundacji Centrum Badań Socjologicznych.
Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Wydawnictwo KR.
González-Leonardo, M., Rowe, F., & Vegas-Sánchez, A. (2023). A ‘donut effect’? Assessing housing transactions during COVID-19 across the Spanish rural–urban hierarchy. Regional Studies, Regional Science, 471–473.
Jurczak-Morris, M. (2017). Roszczeniowość vs ugodowość. Postawy rodzicielskie w środowiskach szkolnych z perspektywy teorii reprodukcji społeczno-kulturowej Pierre’a Bourdieu. Studia Edukacyjne, 185–209.
Lee, E. (1966). A Theory of Migration. Demography, 47–57.
Łuczaj, K. (2021). Doznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 6–25.
Matysiak, I. (2022). Stayers or leavers? Spatial (im)mobility patterns of young university graduates living in rural areas in Poland. Sociologia Ruralis, 131–148.
Mortelmans, D., Thielemans, G., & Van den Berg, L. (2020). Parents Returning to Parents: Does Migration Background Have an Influence on the “Boomerang Effect” Among Parents After Divorce? In M. Kreyenfeld, H. Trappe, Parental Life Courses after Separation and Divorce in Europe (pp. 83–102). Springer.
Rączy, K., Mirek-Rogowska, A. (2021). Człowiek w wirtualnym teatrze życia codziennego. Wybrane formy komunikacji sieciowej o charakterze towarzysko-kulturalnym w czasach pandemii. Studia de Cultura, 18–34.
Sandberg‐Thoma, S., Snyder, A., & Jang, B. (2015). Exiting and returning to the parental home for boomerang kids. Journal of Marriage and Family, 806–818.
Sowl, S., Smith, R.A., & Brown, M.G. (2022). Rural College Graduates: Who Comes Home? Rural Sociology, 303–329.
Sztompka, P. (2021). Socjologia. Wykłady o społeczeństwie. Znak Horyzont.
Urbański, M. (2022). Comparing Push and Pull Factors Affecting Migration. Economies, 10(1), 21. https://doi.org/10.3390/economies10010021
Wasielewski, K. (2013). Młodzież wiejska na uniwersytecie – droga na studia, mechanizmy alokacji, postawy wobec studiów. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wójcik-Żołądek, M. (2014). Współczesne procesy migracyjne: definicje, tendencje, teorie. Studia BAS, 9–35.
Zarycki, T. (2009). Kapitał kulturowy – założenia i perspektywy zastosowań teorii Pierre’a Bourdieu. Psychologia Społeczna, 12–25.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Youth in Central and Eastern Europe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.