The Experiences of Female University Graduates Returning to Rural Areas to Live in Their Family Home
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.12243Keywords:
Return Migration, Migration of Higher Education Graduates, Cultural Capital, Social RelationsAbstract
The article examines the return of young women with higher education to their familial homes in rural areas in
Poland. The present study seeks to analyse the motives for these returns, changes in family relationships and new
social roles taken up by returning graduates in their family environment. The present study adopted a qualitative
research approach, utilising semi-structured in-depth interviews with a sample of ten female graduates from Poznań universities. These are graduates who earned master’s degrees and then returned to their familial homes in rural areas. The analysis revealed that the decisions to return were complex and could be categorised into three distinct types: choice, necessity and life strategy. The factors prompting their migration away from urban areas primarily encompass a sense of loneliness and exhaustion with the urban lifestyle, as well as the conviction that the local labour market in their home locality offers more convenient employment opportunities. Conversely, the respondents cited reasons such as the pursuit of tranquillity and connection with natural surroundings, along with the proximity of family and life partners, as motivating factors in their decision to repatriate to rural areas. Furthermore, the respondents frequently assumed novel roles within the familial environment, encompassing roles such as ‘educators’ and supporters of their parents. In certain instances, the return also helped to strengthen family bonds, although it was not uncommon for this to be accompanied by challenges pertaining to worldview. The limitations of the study include the absence of diverse experiences in terms of gender and the lack of the perspective of family members.
Downloads
References
Albanesi, S., Gihleb, R., & Zhang, N. (2022). Boomerang college kids: unemployment, job mismatch and coresidence. National Bureau of Economic Research.
Arundel, R., & Lennartz, C. (2017). Returning to the parental home: Boomerang moves of younger adults and the welfare regime context. Journal of European Social Policy, 276–294.
Bourdieu, P., Passeron, J.-C. (2006). Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Bourdieu, P., Wacquant, L. (2006). Logika pól. W: A. Jasińska-Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, Współczesne teorie socjologiczne. T. II. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
Bukowska, X., Jewdokimow, M., Markowska, B., & Winiarski, P. (2013). Kapitał kulturowy w działaniu. Studium światów społecznych Białowieży. Collegium Civitas, Instytut Studiów Politycznych PAN, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Castels, S., Miller, M. (2011). Migracje we współczesnym świecie. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ćwiklińska-Surdyk, D., Surdyk, A. (2012). Człowiek jako aktor na scenie życia. Teorie G.H. Meada i E. Goffmana a narracyjne gry fabularne. Homo Ludens, 45–60.
Dolińska, A., Jończy, R., Śleszyński, P., Rokitkowska-Malcher, J., Rokita-Poskart, D., Ptak, M. (2023). Migracje z miast na wieś. Determinanty oraz wybrane konsekwencje w wymiarze ekonomicznym i przestrzenno-środowiskowym (na przykładzie strefy podmiejskiej Wrocławia). Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
Fedorowicz, K., Łopatka, A. (2021). Korelacja pomiędzy własnością nieruchomości i najmem a migracją wewnętrzną w Polsce. W: M.P. Niedźwiedzka-Rystwej, J. Korpysa, Młodzi naukowcy 2.0. Tom 1 (s. 405–415). Wydawnictwo Fundacji Centrum Badań Socjologicznych.
Goffman, E. (2000). Człowiek w teatrze życia codziennego. Wydawnictwo KR.
González-Leonardo, M., Rowe, F., & Vegas-Sánchez, A. (2023). A ‘donut effect’? Assessing housing transactions during COVID-19 across the Spanish rural–urban hierarchy. Regional Studies, Regional Science, 471–473.
Jurczak-Morris, M. (2017). Roszczeniowość vs ugodowość. Postawy rodzicielskie w środowiskach szkolnych z perspektywy teorii reprodukcji społeczno-kulturowej Pierre’a Bourdieu. Studia Edukacyjne, 185–209.
Lee, E. (1966). A Theory of Migration. Demography, 47–57.
Łuczaj, K. (2021). Doznawanie klasy w perspektywie mikrosocjologicznej. Przypadek pracowników naukowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 6–25.
Matysiak, I. (2022). Stayers or leavers? Spatial (im)mobility patterns of young university graduates living in rural areas in Poland. Sociologia Ruralis, 131–148.
Mortelmans, D., Thielemans, G., & Van den Berg, L. (2020). Parents Returning to Parents: Does Migration Background Have an Influence on the “Boomerang Effect” Among Parents After Divorce? In M. Kreyenfeld, H. Trappe, Parental Life Courses after Separation and Divorce in Europe (pp. 83–102). Springer.
Rączy, K., Mirek-Rogowska, A. (2021). Człowiek w wirtualnym teatrze życia codziennego. Wybrane formy komunikacji sieciowej o charakterze towarzysko-kulturalnym w czasach pandemii. Studia de Cultura, 18–34.
Sandberg‐Thoma, S., Snyder, A., & Jang, B. (2015). Exiting and returning to the parental home for boomerang kids. Journal of Marriage and Family, 806–818.
Sowl, S., Smith, R.A., & Brown, M.G. (2022). Rural College Graduates: Who Comes Home? Rural Sociology, 303–329.
Sztompka, P. (2021). Socjologia. Wykłady o społeczeństwie. Znak Horyzont.
Urbański, M. (2022). Comparing Push and Pull Factors Affecting Migration. Economies, 10(1), 21. https://doi.org/10.3390/economies10010021
Wasielewski, K. (2013). Młodzież wiejska na uniwersytecie – droga na studia, mechanizmy alokacji, postawy wobec studiów. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Wójcik-Żołądek, M. (2014). Współczesne procesy migracyjne: definicje, tendencje, teorie. Studia BAS, 9–35.
Zarycki, T. (2009). Kapitał kulturowy – założenia i perspektywy zastosowań teorii Pierre’a Bourdieu. Psychologia Społeczna, 12–25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Youth in Central and Eastern Europe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.