Edukacjonalizacja i jej znaczenie we współczesnym świecie
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.43-51Słowa kluczowe:
edukacjonalizacja, edukacja, ekspansja edukacji formalnej, kulturaAbstrakt
Tekst podejmuje wątek procesów edukacjonalizacji - zwiększania znaczenia instytucji edukacji formalnej w obszarach do tej pory niezwiązanych/niekojarzonych z tego rodzaju działaniami. W tekście przedstawiono kontekst społeczny syndromu edukacjonalizacji oraz jego potencjalne skutki.
Przedstawiam w nim kilka refleksji na temat procesów formatujących współczesne warunki funkcjonowania jednostek w społeczeństwie zachodnim. Wydaje się, że procesy te są wspólne dla tzw. krajów rozwiniętych. Wypływa to z dwóch źródeł. Po pierwsze z poziomu rozwoju gospodarczego, rozwoju nowych technologii i wejścia w erę przemysłu 4.0, co stwarza sytuację, w której szkolenie kadr dla gospodarki staje się zadaniem szczególnie ważnym i wymaga pracy z osobami w każdym wieku, nie tylko w klasycznie rozumianym wieku szkolnym. Po drugie jest efektem przemian kulturowych, które stawiają człowieka w obliczu konieczności posiadania bardzo szerokiego i wielorakiego wachlarza kompetencji i korzystania z coraz bardziej wyrafinowanej wiedzy w sytuacjach nie tylko zawodowych, co zmusza do odwoływania się do coraz bardziej wyspecjalizowanych systemów eksperckich, o których pisał A. Giddens (2004). Pod tym względem mówimy o procesach opisywanych jako typowe dla późnej czy płynnej nowoczesności. Hasło uczenie się przez całe życie robi dziś karierę i przestaje być tylko frazesem, mówiącym o tym, że przez całe życie zbieramy doświadczenia. Uczenie się (edukacja), staje się narzędziem, zadaniem, efektem (w postaci postawy gotowości do stałego rozwijania umiejętności), które definiuje logikę działania współczesnych ludzi.
Downloads
Bibliografia
Baker, David P. (2011). The Schooled Society. The educational transformation of global culture. Stanford: Stanford University Press.
Ball S. (2003). Class Strategies and the Educational Market. The Middle Classes and Social Advantage. London: Routledge Falmer.
Becker G. S. (1964). Human Capital: A Theoretical and Empirical Analysis, with Special Reference to Education. Chicago: University of Chicago Press.
Conrad, P. (2007). The Medicalization of Society. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Feinstein, L., Hammond, C., Woods, L., Preston, J., Bynner, J. (2003). The Contribution of Adult Learning to Health and Social Capital. Wider Benefits of Learning Research Report. London: The Centre for Research on the Wider Benefits of Learning.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity. Self and Society in the Late Modern Age. New York: Stanford University Press.
Gloster, R., Buzzeo, J., Marvell, R., Tassinari, A., Williams, J., Williams, M., Swift, S., Newton, B. (2015). The contribution of Further Education and skills to social mobility. London: Department for Business, Innovation and Skills.
Gutiérrez-Esteban, P., Mikiewicz, P. (2013). How Do I Learn? A Case Study of Lifelong Learning of European Young, In: E. Smyrnova-Trybulska (ed.), E-learning & Lifelong Learning. Monograph Sc (s. 69–76). Katowice-Cieszyn: Studio Noa for University of Silesia in Katowice.
Hadjar, A., Becker, R. (2009). Educational expansion: expected and unexpected consequences. W: Hadjar, A., Becker, R. (red.), Expected and Unexpected Consequences of the Educational Expansion in Europe and the US: Theoretical Approaches and Empirical Findings in Comparative Perspective (s. 9–26). Bern: Haupt.
Labaree, D. (2012). Someone has to fail. The zero-sum game of public schooling. Cambridge, Massachusetts and London: Harvard University Press.
Malewski, M. (2010). Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
Mikiewicz, P. (2017). Oblicza socjologii edukacji – w stronę syntetycznego modelu analiz. Edukacja, nr 3, ss. 5–19.
Mikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Nyhan, B. (2002). Knowledge development, research and collaborative learning. W: Nyhan, B. (red.), Taking Steps towards the Knowledge Society: Reflections on the Process of Knowledge Development (s. 18–38). Luxemburg: Office for Official Publications of the European Communities.
Potulicka, E., Rutkowiak, J. (2010). Neoliberalne uwikłania edukacji. Kraków: Impuls.
Schaub, M. (2010). Parenting Cognitive Development: The Institutional Effects of Mass Education on the Social Construction of Childhood and Parenting. Sociology of Education, t. 83, nr 1, s. 46−66.
Schuller, T., Brassett-Grundy, A., Green, A., Hammond, C., Preston, J. (2002). Learning, Continuity and Change in Adult Life. Wider Benefits of Learning Research Report. London: The Centre for Research on the Wider Benefits of Learning.
Toffler, A. (1986). Trzecia fala, tłum. Ewa Woydyłło. Warszawa: PIW.
Zybertowicz, A. (1995). Przemoc i poznanie. Studium z nieklasycznej socjologii wiedzy. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Youth in Central and Eastern Europe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.