Nic się nie zmieniło – wszystko sie zmieniło. Skutki edukacji zdalnej w procesie kształcenia pedagogów specjalnych.

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9160

Słowa kluczowe:

socjologia edukacji, pedagod, pedeutologia, edukacja zdalna

Abstrakt

Praca porusza temat funkcjonowania edukacji zdalnej w przestrzeni uczelni wyższej. Figura nauczyciela/pedagoga jest jedną z kluczowych, jeżeli chodzi o system edukacji, stanowi składową całego procesu kształcenia. Dlatego tak ważne jest podejmowanie analiz dotyczących zmian, jakie zaszły przez wprowadzenie edukacji zdalnej na kierunkach przygotowujących do pracy przyszłych nauczycieli/pedagogów. Tekst stanowi raport z badań z zastosowaniem triangulacji (obserwacji uczestniczącej i ankiety) przeprowadzonej wśród studentów kierunku pedagogika specjalna. Ukazuje, które z obszarów w procesie kształcenia uległy największym zmianom, jakie konsekwencje w przyszłości mogą nieść zaistniałe zmiany oraz prezentuje opinie i odczucia studentów realizujących studia w formie zdalnej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Długosz, P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego. Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii. Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

Konieczna-Kucharska, M. (2015). Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, Nr 19, 231.

Mikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa: PWN.

Okoń, W. (1987). Słownik pedagogiczny, wyd. 2. Warszawa: PWN.

Pryszmont-Ciesielska, M. (2010). Ukryty program edukacji akademickiej. Wrocław: At.

Romaniuk, W. M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2020). Raport z badań. Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, poz. 1450.

Sławiński, S. (red.). (2016). Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Szczepański, J. (1970). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN.

Uchwała nr 36/2020 Senatu Dolnośląskiej Szkoły Wyższej z 16 kwietnia 2020 r.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z późn. zm.).

Pobrania

Opublikowane

2022-03-30

Jak cytować

Puzio, K. (2022). Nic się nie zmieniło – wszystko sie zmieniło. Skutki edukacji zdalnej w procesie kształcenia pedagogów specjalnych. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 57–66. https://doi.org/10.24917/ycee.9160