Nothing has changed – everything has changed. Effects of remote education in the process of educating special educators.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9160

Keywords:

educational sociology, educator, pedeutology, remote education, educational sociology, educator, pedeutology, remote education

Abstract

The work deals with the functioning of remote education in the university space. The figure of the teacher / pedagogue
is one of the key figures in terms of the education system, it is a component of the entire education process. That is
why it is so important to analyze the changes that have occurred through the introduction of remote education in
the fields of study that prepare future teachers for work. The article is a report on a triangulation study (participant
observation and survey) conducted among students of special education. It shows which of the areas in the education process have undergone the greatest changes, what consequences for the future may have the changes, and presents the opinions and feelings of students studying remotely.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Długosz, P. (2020). Raport z II etapu badań studentów UP. Opinia na temat zdalnego nauczania i samopoczucia psychicznego. Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii. Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.

Konieczna-Kucharska, M. (2015). Miękkie i twarde kompetencje nauczycieli. Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie, Nr 19, 231.

Mikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa: PWN.

Okoń, W. (1987). Słownik pedagogiczny, wyd. 2. Warszawa: PWN.

Pryszmont-Ciesielska, M. (2010). Ukryty program edukacji akademickiej. Wrocław: At.

Romaniuk, W. M., Łukasiewicz-Wieleba, J. (2020). Raport z badań. Zdalna edukacja kryzysowa w APS w okresie pandemii COVID-19. Warszawa: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela, poz. 1450.

Sławiński, S. (red.). (2016). Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Szczepański, J. (1970). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN.

Uchwała nr 36/2020 Senatu Dolnośląskiej Szkoły Wyższej z 16 kwietnia 2020 r.

Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. poz. 1668 z późn. zm.).

Published

2022-03-30

How to Cite

Puzio, K. (2022). Nothing has changed – everything has changed. Effects of remote education in the process of educating special educators. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 57–66. https://doi.org/10.24917/ycee.9160