Praca w szkole online – czyli o perspektywie nauczycielek i nauczycieli na podstawie analizy treści postów zamieszczonych w grupie społecznościowej serwisu Facebook „Ja, nauczyciel"
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.9559Słowa kluczowe:
nauczyciele, zdalne nauczanie, szkoła online, Facebook, społeczność online, analiza treści, rytuały szkolne, opiekuńcza funkcja szkoły, kompetencje nauczycieliAbstrakt
Artykuł prezentuje analizę treści postów zamieszczonych na nauczycielskiej grupie społecznościowej serwisu Facebook Ja, Nauczyciel. Materiał pochodzi z dwóch okresów: marzec-czerwiec 2020 roku (początku pandemii COVID-19) oraz grudnia 2021 roku (ostatniego momentu, gdy w szkołach powszechnie obowiązywała nauka zdalna). Zaprezentowano przebieg nauczania zdalnego z perspektywy nauczycieli i nauczycielek - przedstawiono i omówiono te wątki, które dominowały w nauczycielskich narracjach. W artykule poruszono takie zagadnienia jak: przygotowanie szkół do pracy zdalnej, przygotowanie nauczycieli do nauczania online, aspekty organizacyjne i prawne wprowadzania trybu zdalnego nauczania, rola świetlic, przedszkoli i żłobków oraz zaufanie środowiska nauczycielskiego do rządzących i podejmowanych przez nich decyzji. Powyższe osadzono w kontekście trzech głównych pojęć użytych w artykule: szkolnych rytuałów, kompetencji nauczycielskich i opiekuńczej funkcji szkoły.
Downloads
Bibliografia
Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Centrum Cyfrowe. Pozyskano z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf (pobrano 12.01.2022).
Dąbrowski, Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 3, s. 253–277). Gdańsk: GWP.
Jankowiak, B., Jaskulska, S. (2020). Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Przegląd Pedagogiczny, 2020/1, s. 219–232.
Jemielniak, D. (2020). Zdalne nauczanie – blended nie single malt. W: J. Lubacz (red.), Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (s. 33–37). Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha.
Koludo, A. (2009). Przygotowanie nauczycieli do kształcenia zdalnego. W: C. Plewka (red.), Ku dobrej szkole. Nauczyciele. Technologie kształcenia (t. 2, s. 165–168). Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.
Mikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN.
Mikiewicz, P., Jurczak-Morris, M., Barzak J. (2022). Wyłaniająca się nowa kultura szkoły wraz z jej potencjalnymi konsekwencjami w kontekście edukacji zdalnej w czasie pandemii COVID-19?. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13). Pozyskano z: https://ycee.up.krakow.pl/article/view/9277/8591 (pobrano 31.10.2022).
Niezgoda, M. (2022). Edukacja zdalna: szansa czy zagrożenie?. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13). Pozyskano z: https://ycee.up.krakow.pl/article/view/9243/8565 (pobrano 30.10.2022).
Pikuła, N. G., Jagielska, K., Łukasik, J. M. (red.).(2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Kraków: Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, nr 13.
Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. Pozyskano z: https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8 (pobrano 28.10.2022).
Prucha, J. (2006). Pedeutologia. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 2, s. 293–316). Gdańsk: GWP.
Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?. Gdańsk: GWP.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Youth in Central and Eastern Europe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.