Online school work – about teachers' perspective based on the content analysis of posts posted on Facebook group „Me, The Teacher"

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9559

Keywords:

teachers, distant learning , online school, Facebook , online community, content analysis , school rituals , caring function of the school , teacher competences

Abstract

The article presents the content analysis of posts posted on the teachers Facebook group Me, The Teacher. The material comes from two periods: March-June 2020 (the beginning of the COVID-19 pandemic) and December 2021 (the last moment when distance learning was common in schools). Teachers’ perspective, the biggest challenges during COVID-19 pandemic and the most popular strands from teachers’ narratives were presented. The article discusses such topics as: preparing schools for remote work, teaching competences related to online work, school rituals, the caring function of the school and the trust of the teaching community in the government and the decisions they make.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buchner, A., Majchrzak, M., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Centrum Cyfrowe. Pozyskano z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/05/Edukacja_zdalna_w_czasie_pandemii.pptx-2.pdf (pobrano 12.01.2022).

Dąbrowski, Z. (2006). Pedagogika opiekuńcza. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 3, s. 253–277). Gdańsk: GWP.

Jankowiak, B., Jaskulska, S. (2020). Dobrostan nauczycieli i nauczycielek a ich postawy wobec kształcenia na odległość w czasie pandemii COVID-19. Przegląd Pedagogiczny, 2020/1, s. 219–232.

Jemielniak, D. (2020). Zdalne nauczanie – blended nie single malt. W: J. Lubacz (red.), Nauczanie po pandemii. Nowe pytania czy nowe odpowiedzi na stare pytania? (s. 33–37). Warszawa: Instytut Problemów Współczesnej Cywilizacji im. Marka Dietricha.

Koludo, A. (2009). Przygotowanie nauczycieli do kształcenia zdalnego. W: C. Plewka (red.), Ku dobrej szkole. Nauczyciele. Technologie kształcenia (t. 2, s. 165–168). Radom: Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – PIB.

Mikiewicz, P. (2016). Socjologia edukacji. Warszawa: PWN.

Mikiewicz, P., Jurczak-Morris, M., Barzak J. (2022). Wyłaniająca się nowa kultura szkoły wraz z jej potencjalnymi konsekwencjami w kontekście edukacji zdalnej w czasie pandemii COVID-19?. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13). Pozyskano z: https://ycee.up.krakow.pl/article/view/9277/8591 (pobrano 31.10.2022).

Niezgoda, M. (2022). Edukacja zdalna: szansa czy zagrożenie?. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13). Pozyskano z: https://ycee.up.krakow.pl/article/view/9243/8565 (pobrano 30.10.2022).

Pikuła, N. G., Jagielska, K., Łukasik, J. M. (red.).(2020). Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Kraków: Biblioteka Instytutu Spraw Społecznych Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, nr 13.

Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. Pozyskano z: https://kometa.edu.pl/uploads/publication/941/24a2_A_a_nauczanie_zdalne_oczami_nauczycieli_i_uczniow_RAPORT.pdf?v2.8 (pobrano 28.10.2022).

Prucha, J. (2006). Pedeutologia. W: B. Śliwerski (red.), Pedagogika (t. 2, s. 293–316). Gdańsk: GWP.

Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2020). Edukacja zdalna: co stało się z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami?. Gdańsk: GWP.

Published

2022-12-30

How to Cite

Kubica, W. (2022). Online school work – about teachers’ perspective based on the content analysis of posts posted on Facebook group „Me, The Teacher". Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 67–74. https://doi.org/10.24917/ycee.9559