Distance education: an opportunity or a threat?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9243

Keywords:

digital society, new media, distance learning, mediated relationships, teaching practices, digital natives, digital migrants

Abstract

The period of the Covid-19 pandemic has raised the issue of remote learning in a very violent way. This is treated as a forced necessity that, in the opinion of teachers, parents, and experts appearing in the media, brings more harm than good. Many examples are cited to confirm this thesis. The rupture of the direct student and teacher, the student and the student, the parent's teacher, is emphasized. There is a lot of talk about the psychosocial effects of contacts mediated by instant messaging. The reduction in the quality of teaching, difficulties with assimilating the necessary material with students are emphasized. Attention is drawn to the need to engage in the educational process to a greater extent than parents is currently.

The question arises whether in the era of the media society (media civilization) or even the digital society, the use of modern means of communication provided by Levinson's new new media, distance learning is a threat to the course and quality of the education process? Or is it an opportunity for modern schools that can be used to change the way they see and, more importantly, practice education? An attempt to answer this question will be the subject of my text.

Another area is the challenges that distance learning generates for school didactics. This also forces a new way of thinking about education and changes in didactic practice.

The article will be a catalogue of problems generated by the new technological environment for education, rather than a presentation of verification of more or less detailed hypotheses.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castells, M. (2003). Galaktyka Internetu. Refleksje nad Internetem biznesem i społeczeństwem. Poznań: Rebis.

CBOS, (2019). Korzystanie z Internetu, Komunikat z badań Nr 95/2019 lipiec. Pozyskano z: https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_095_19.PDF (pobrano 8.01.2022).

van Dijk, J. (2010). Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Durkheim, E. (1973). Éducation et sociologie. Paris: PUF.

Giddens, A. (2004). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Goban-Klas, T. (2005). Cywilizacja medialna. Geneza, ewolucja, eksplozja. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.

GUS. (2021). Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2021 r. Informacja sygnalna. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/

nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-w-2021-roku,2,11.html (pobrano 8.01.2022).

Heba, A. (2009). Nauczanie na odległość – wczoraj i dziś. Nauczyciel i Szkoła, 3–4(44–45), 145–152. Pozyskano z: https://bazhum.muzhp.

pl/media/files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2009-t3_4_(44_45)/Nauczyciel_i_Szkola-r2009-t3_4_(44_45)-s145-152/ Nauczyciel_i_Szkola-r2009-t3_4_(44_45)-s145-152.pdf (pobrano 7.01.2022).

Infor, (2021). Praca zdalna a kolejne fale pandemii [RAPORT] 14 września 2021,12:18. Pozyskano z: https://kadry.infor.pl/wiadomosci/5320586,Praca-zdalna-a-kolejne-fale-pandemii-RAPORT.html (pobrano: 12.02.2022).

Juszczyk, S. (2002). Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Toruń: Multimedialna Biblioteka Pedagogiczna, Wydawnictwo Adam Marszałek.

Levinson, P. (1999). Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej. Warszawa: Muza.

Levinson, P. (2010). Nowe nowe media. Kraków: WAM.

Karauda, K. (2001). Historia w perspektywie edukacji zdalnej (distance learningu – DL). Kultura i Historia, 1. Pozyskano z: http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/pl/ (pobrano: 5.01.2022).

Leszniewski, T., Wasielewski, K. (2013). Socjologia wychowania w Polsce – pytania o wymiar tożsamościowy subdyscypliny. Studia Socjologiczne, 2, 9–29.

NIK, (2022). Informacja o wynikach kontroli funkcjonowanie szkół w sytuacji zagrożenia COVID-19. Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. KNO.430.006.2021 Nr ewid. 169/2021/P/21/021/KNO 1.02.2022. Pozyskano z: https://www.nik.gov.pl/kontrole/P/21/021/kno_p_21_021_202106081059491623142789_02.pdf (pobrano: 4.02.2022).

Morbitzer, J. (2011). O istocie medialności młodego pokolenia. Neodidagmata, 33/34, 131–153.

Niezgoda, M. (1993). Oświata i procesy rozwoju społecznego: przypadek Polski. Studium socjologiczne. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Niezgoda, M. (2000). Szkoła i wychowanie w socjologii Emila Durkheima. Tyczyńskie Zeszyty Naukowe, 1, 107–114.

Ogólnopolskie badanie: Młodzi cyfrowi (2019). Librus. Pozyskano z: https:// portal.librus.pl/pic/20191112/dbam/Badanie_Mlodzi_Cyfrowi_Librus_PCGEdukacja_DbamOMojZasieg.pdf (pobrano: 4.02.2022).

Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, 9(5). Pozyskano z: https://Prensky%20-%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf (pobrano: 10.04.2021).

Prensky, M. (2020). A Better Way to Home-Educate Your Kids During Coronavirus Time. Thrive Global. Pozyskano z: https://thriveglobal.com/ stories/for-all-parents-a-better-way-to-home-educate-your-kids-during-coronavirus-time/ (pobrano: 10.04.2021).

Szacka, B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.

Wrzesień, W. (2021). Pokoleniowość w świecie smartfonów, algorytmizacji i sztucznej inteligencji. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, 83(3), 301–317. DOI: https://doi.org/10.14746/rpeis.2021.83.3.20.

Znaniecki, F. (1972). Socjologia wychowania, t. I. Warszawa: PWN.

Published

2022-03-30

How to Cite

Niezgoda, M. (2022). Distance education: an opportunity or a threat?. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 20–30. https://doi.org/10.24917/ycee.9243