Gra symulacyjna „Participatory Chinatown” jako innowacyjna metoda konsultacji społecznych
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.11531Słowa kluczowe:
konsultacje, Participatory Chinatown, młodzież, gra symulacyjnaAbstrakt
Dużym wyzwaniem organizatorów spotkań konsultacyjnych jest zainteresowanie udziałem w nich młodych ludzi. Pomóc w tym mają innowacyjne metody przeprowadzania partycypacji. W opracowaniu przeprowadzono analizę przypadku zastosowania innowacyjnego narzędzia wspomagania partycypacji społecznej: interwencję bazującą na grze symulacyjnej. Participatory Chinatown to gra, której celem miało być nie tylko zaangażowanie młodych do udziału w konsultacjach dotyczących zagospodarowania przestrzennego okolicy, ale przede wszystkim zwiększenie zaangażowania społecznego jej uczestników na każdym etapie jej realizacji. W artykule przedstawiono walidację tego narzędzia na podstawie zogniskowanych wywiadów grupowych wśród 50 studentów socjologii.
Downloads
Bibliografia
Balcerak, A. (2009). Dwa światy gier symulacyjnych. W: A. Kiepas, M. Sułkowska, M. Wołek (red.), Człowiek a światy wirtualne. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Balcerak, A. (2019). Innowacyjne narzędzia wspomagające partycypację społeczną. W: Z. Malara, J. Tutaj (red.), Innowacje a dobrostan społeczeństwa, gospodarki i przedsiębiorstw: próba pomiaru. Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
City of Boston. Pobrano 10.10.2023 z: https://www.boston.gov/departments/new-urban-mechanics/participatory-chinatown
Ferenc, A. (red.). (2010). Jak prowadzić konsultacje społeczne w samorządach? Zasady i najlepsze praktyki współpracy samorządów z przedstawicielami społeczności lokalnych. Przewodnik dla samorządów, Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Warszawa.
FISE (2015). Kanon Lokalnych Konsultacji Społecznych, FISE.
Gordon, E., Shirra, S. (2011). Playing with Empathy: Digital Role-Playing Games in Public Meetings. In M. Foth (ed.), Proceedings of the Fifth International Conference on Communities and Technologies, Association for Computing Machinery. Association for Computing Machinery, New York. Pobrano 10.10.2023 z:
https://engagementlab.work/research/projects/participatory-chinatown/
Kwiatkowski, J. (2003). Partycypacja społeczna i rozwój społeczny. Fundacja Rozwoju Demokracji Lokalnej, Agencja Wydawniczo-Reklamowa MT. Pobrano 06.10.2025 z: http://www.maszglos.pl/wp-content/uploads/2014/05/Partycypacja-spoleczna.pdf
Lisek-Michalska, J. (2013). Badania fokusowe. Problemy metodologiczne i etyczne. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Makedon, A. (1984). Playful Gaming. Simulation & Games, 15(1), 25–64.
Maźnica, K. (2013). Czym jest partycypacja społeczna? Pobrano 13.02.2014 z: http://partycypacjaspoleczna.org/on-line-biblioteka/baza-wiedzy/49-czym-jest-partycypacja
Participedia, CASE Participatory Chinatown, Pozyskano z: https://participedia.net/case/1112 (pobrano 23.11.2024)
Urbanik, A. (2013). Elementy partycypacji. Fundacja Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych.
Verba, S., Scholzmann, K. L., Brady, H. (1998). Voice and Equality Civic Voluntarism in American Politic. Harvard University Press.
Wielec, D. (2015). Zagraj o miasto! Gra miejska jako przykład partycypacji w Bostonie. USA. Metropolitan, 4(2),74–77.
Wiśniewski, J. (2011). Planowanie przestrzeni w dzielnicy Chinatown w Bostonie (USA). Przykład ciekawej praktyki. Pobrano 10.10.2023 z: https://partycypacjaobywatelska.pl/wp-content/uploads/2015/09/praktyka13_gra-komputerowa_chinatown_boston.pdf
Wójcicki, M. (2018). Pojęcie, istota i formy partycypacji społecznej w procesie planowania przestrzennego. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, (24), 169–184.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Youth in Central and Eastern Europe

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.