Cele i dążenia życiowe jako wartości codzienne młodzieży szkolnej

Autor

  • Janusz Mariański

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11534

Słowa kluczowe:

wartości codzienne, cele i dążenia życiowe, młodzi Polacy, sekularyzacja moralności

Abstrakt

W niniejszych rozważaniach przeanalizowano wartości codzienne (cele i dążenia życiowe) młodzieży szkolnej w świetle badań socjologicznych i sondaży opinii publicznej. W przeprowadzonych analizach socjologicznych wskazano na wiodące (naczelne) wartości codzienne w świadomości młodzieży polskiej i na wartości mniej znaczące (drugorzędne, wtórne), a także na ich przemiany w strukturze hierarchicznej. Przemiany te mają raczej ewolucyjny i powolny charakter. W środowiskach młodzieżowych wartość „udane życie rodzinne” traci nieco na znaczeniu w kontekście innych konkurencyjnych wartości. W drugiej dekadzie XXI wieku zaznaczył się spadek aprobaty tej wartości o kilkanaście punktów procentowych. Rodzina, miłość i przyjaźń należą bez wątpienia do wiodących wartości codziennych. Do wartości wspierających, stanowiących jakby swoiste zaplecze dla tych pierwszych, należą: praca, wykształcenie, samorealizacja, w znacznie mniejszym stopniu religia. Wyraźnie mniejszą popularnością cieszą się wartości o charakterze społecznym, wymagające bezinteresownego otwarcia się na sprawy i problemy konkretnego człowieka, a zwłaszcza na szersze struktury społeczne, jak np. ojczyzna. Utrzymuje się od dawna niska ranga wartości politycznych, co zapewne związane jest z brakiem zaufania do elit politycznych, a niska ranga wartości religijnych wskazuje na postępujący proces sekularyzacji moralności.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamczyk, T. (2022). Rodzina, osoby znaczące, czas wolny, sens życia. W: W. Szymczak, T. Adamczyk (red.), Młodzież w kontekstach współczesnych. Rodzina. Czas. Szkoła. Kościół i katecheza (s. 17–32). Wydawnictwo KUL.

Baniak, J. (2022). Religijność i moralność młodzieży polskiej w latach 1956–2018 na tle przemian cywilizacyjnych i społecznych. Studium socjologiczne. Wydawnictwo Nauk Społecznych i Humanistycznych UAM.

Bartkowski, J. (2009). Wartości materialistyczne i postmaterialistyczne w Polsce w ujęciu porównawczym. W: M. Zahorska, E. Nasalska (red.), Wartości, polityka, społeczeństwo (s. 33–47). Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Boguszewski, R. (2012). Religijność i moralność w społeczeństwie polskim: zależność czy autonomia? Studium socjologiczne. Wydawnictwo Adam Marszałek.

Boguszewski, R. (2019). Aspiracje, dążenia i postawy życiowe młodzieży. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.), Młodzież 2018. Opinie i Diagnozy (nr 43, s. 67–93). CBOS.

Boguszewski, R. (2022). Aspiracje, dążenia i plany życiowe młodzieży. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.), Młodzież 2021 (s. 70–90). CBOS.

Chrost, S. (2014). Młodzież a wartości. W: T. Sakowicz, K. Gąsior, Wartości w rodzinie i społeczeństwie (s. 416–425). Oficyna Wydawnicza „STON 2”.

Długosz, P. (2002). Młodzież w dobie transformacji. W: B. Blachnicki (red.), Podkarpacie w procesie transformacji na przykładzie powiatu ropczycko-sędziszowskiego (s. 169–195). Wyższa Szkoła Społeczno-Gospodarcza w Tyczynie.

Długosz, P. (2015). Podobni czy różni? Socjologiczny portret młodzieży pogranicza wschodniego i zachodniego. W: D. Szaban, J. Nyćkowiak, T. Kołodziej (red.), Transgraniczność i centra współczesnej Europy. Różnorodność praktyk i teorii (s. 339–362). Lubuskie Towarzystwo Naukowe.

Dyczewski, L. (1994). Rodzina, społeczeństwo, państwo. Towarzystwo Naukowe KUL.

Mariański, J. (2018). Kondycja religijna i moralna młodzieży szkół średnich w latach 1988–1998–2005–2017 (raport z ogólnopolskich badań socjologicznych). Wydawnictwo Adam Marszałek.

Mariański, J. (2019). Maturzyści puławscy w latach 1994–2016. Szkic do portretu młodych Polaków. Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne.

Mariański, J. (2022). Wartości moralne w świadomości maturzystów puławskich. Raport z badań socjologicznych zrealizowanych w latach 1994–2021. Wyższa Szkoła Nauk Społecznych z siedzibą w Lublinie.

Młyński, J. (2008). W kręgu aksjologii abiturientów Tarnowa. Wartości osobowe, społeczne i religijno-moralne w świadomości młodzieży. Studium socjologiczne. Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos.

Rembierz, M. (2024). O rozumieniu i roli wartości w teorii i praktyce wychowania. W: P. Magier (red.), Młodzież wobec wartości (s. 153–191). Instytut Badań Edukacyjnych.

Rola, M. (2016). Wartości moralne w świadomości maturzystów lubelskich. Studium socjologiczne. Wydawca Drukarnia Standruk.

Romanowicz, W. (2014). Podstawowe wartości młodzieży prawosławnej. Rozprawy Społeczne, 2, 22–28.

Skoczylas, K. (2016). Wartości religijno-moralne młodzieży ponadgimnazjalnej Kujaw Wschodnich. Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolników.

Smyła, J. (2024). Wartości polskiej młodzieży: przegląd badań. W: P. Magier (red.), Młodzież wobec wartości (s. 123–151). Instytut Badań Edukacyjnych.

Sułek, A. (1989). Wartości życiowe dwóch pokoleń. W: S. Nowak (red.), Ciągłość i zmiana tradycji kulturowej (s. 293–313). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Sroczyńska, M. (2013). Rytuały w młodzieżowym świecie. Studium socjologiczne. Wydawnictwo Fall.

Szafraniec, K. (2010). Młodość jako wyłaniający się problem i nowa polityczna siła. Nauka, 1, 101–122.

Szauer, R. (2019). Między potrzebą doznań a trwałością postaw. Religijność i moralność uczniów szkół średnich i studentów uczelni wyższych w diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Studium socjologiczne. Warszawskie Wydawnictwo Socjologiczne.

Szymczyk, J. (2019). Socjologiczne rozumienie wartości w aspekcie relacjonistycznym. Zeszyty Naukowe KUL, 3, 35–54.

Świątkiewicz, W. (2009). Troska o rodzinę czy zbijanie majątku? W: Rodzina w sercu Europy. Rybnik–Nitra–Hradec Králové–Szeged. Socjologiczne studium rodziny współczesnej (s. 147–170). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Świątkiewicz, W. (2021). Światy wartości u progu pandemii. Socjologiczne studium społeczności miejskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Tabkowski, J. (2011). Portret nowosądeckich maturzystów AD 2010. Szkic socjologiczny. Prezydent Miasta Nowego Sącza. Polskie Towarzystwo Historyczne Oddział w Nowym Sączu.

Wojciechowska, M. (2020). Młodzież i jej wartości. W: J. M. Łukasik, K. Jagielska, S. Kowal, W poszukiwaniu dróg. Refleksje na kanwie relacji mistrz-uczeń (s. 73–101). Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Wójcik, P. (2014). System wartości deklarowanych przez maturzystów liceów ogólnokształcących województwa warmińsko-mazurskiego w kontekście nauki Kościoła Katolickiego. Informacja o badaniu. Societas/Communitas, 1, 169–194.

Zaręba, S. (2008). W kierunku jakiej religijności? Studia nad katolicyzmem polskiej młodzieży. Zakład Wydawnictw Statystycznych.

Zemło, M. (2013). Między szkołą a domem. Konteksty socjalizacyjne młodzieży szkół ponadpodstawowych. Wydawnictwo KUL.

Zemło, M. (2016). Wartości i normy uczniów szkół ponadpodstawowych białostockich placówek. W: Jerzy Mantura (red.), Styl życia młodzieży Białegostoku. Raport (s. 69–106). Centrum Kształcenia Ustawicznego w Białymstoku.

Zemło, M. (2018). Wartości w ocenie uczniów szkół ponadpodstawowych. Analiza modalnościowo-eksplikacyjna. Kwartalnik Edukacyjny, 1, 40–64.

Zemło, M. (2019). System wartości młodzieży szkolnej miasta Białegostoku w ostatnich dekadach. W: B. Cieślińska (red.), Oblicza dużego miasta. Instytucje ‒ organizacje ‒ procesy (s. 107–124). Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.

Zemło, M. (2021). Religijność uczniów szkół białostockich a stosunek do wybranych wartości, norm i zachowań. Zeszyty Naukowe KUL, 1–2, 185–211.

Zemło, M. (2023). Miejsce zamieszkania uczniów szkół białostockich a ich preferencje aksjonormatywne (wybrane aspekty). W: M. Zemło (red.), Małe miasta. Blaski i cienie (s. 179–204). Wydawnictwo Uniwersytet w Białymstoku.

Zielińska, M. (2015). Polska młodzież w czasach nieufności. Władza Sądzenia, 7, 27–35.

Zielińska, M. (2020). Gotowi na dorosłość? Projekty życiowe i zasoby społeczne pokolenia 2.0. Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Żerel, E. (2006). Kondycja moralna maturzystów lubelskich. W: J. Baniak (red.), Moralność współczesnego społeczeństwa polskiego. Założenia i rzeczywistość (s. 193–211). Uniwersytet im. Adama Mickiewicza Wydział Teologiczny. Redakcja Wydawnictw.

Pobrania

Opublikowane

2025-02-21

Jak cytować

Mariański, J. (2025). Cele i dążenia życiowe jako wartości codzienne młodzieży szkolnej. Youth in Central and Eastern Europe, 12(18), 26–38. https://doi.org/10.24917/ycee.11534