Doświadczenie studentów w przetrwaniu blokady informacyjnej na przykładzie oblężenia ukraińskiego miasta Mariupol w 2022 r.

Autor

  • Olena Melnykowa-Kurhanova State University "Kyiv Aviation Institute"

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11535

Słowa kluczowe:

agresja informacyjna, blokada informacyjna, studenckie doświadczenie przetrwania, zakłócanie sygnału, propaganda, komunikacja

Abstrakt

Badanie analizuje specyfikę przetrwania studentów w blokadzie informacyjnej na przykładzie oblężenia ukraińskiego miasta Mariupol. Wykorzystując metodę studium przypadku, przeanalizowano posty, zdjęcia i filmy z otwartych źródeł, aby uzupełnić luki dotyczące studentów, którzy pozostali w oblężeniu w Mariupolu. Anonimowo przeprowadzono również częściowo ustrukturyzowane wywiady ze studentami. Respondenci podzielili się swoimi doświadczeniami związanymi z przetrwaniem oblężenia Mariupola, a trzech z nich dodało komentarze na temat swojego pobytu pod okupacją i opuszczenia miasta. Analizowali warunki przetrwania podczas ostrzału, blokady informacyjnej oraz rosyjskiej agresji informacyjnej i propagandy. Przy braku elektryczności i łączności komórkowej studenci znajdowali wiadomości na średnich i długich falach radiowych, oszczędzali baterie telefonów i próbowali złapać mobilny Internet na wyższych piętrach wieżowców, aby pobrać nagłówki stron internetowych lub wiadomości Telegram.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Boichak, O., & Jackson, S. (2020). From National Identity to State Legitimacy: Mobilizing Digitally Networked Publics in Eastern Ukraine. Media, War & Conflict, 13(3), 258–279. https://doi.org/10.1177/1750635219829161

Horbyk, R. (2022). “The War Phone”: Mobile Communication on the Frontline in Eastern Ukraine. Digital War, 3, 9–24. https://doi.org/10.1057/s42984-022-00049-2

Kovalenko, O. (2022). “We Were All Taken Out and Ordered to Undress”—Revelations of a Student from Mariupol Who Managed to Survive. Retrieved April 19, 2022, from https://www.unian.ua/war/dlya-tortur-bula-specialna-kimnata-odkrovennya-studenta-shcho-vizhiv-z-mariupolya-novini-vtorgnennya-rosiji-v-ukrajinu-11793417.html.

Mariupol State University. (2024). Good News for the Community of Mariupol University—Serhii Yarovyi, a Specialist of the educational and methodological department, returned from enemy captivity. Retrieved October 23, 2024, from https://www.facebook.com/watch/?v=1072231187834345

Melnykova-Kurhanova, O. (2024). During the Siege of Mariupol in 2022. Societas/Communitas. 1(37), Article 107118. https://doi.org/10.55226/uw.S.-P.2024.37.1.4

Osadcha, Y. (2022). 20 Days of Hell: the Story of a Student who Managed to Get Out of Mariupol. Retrieved April 03, 2022, from https://life.pravda.com.ua/society/2022/04/3/248080/.

Pavlova, I., Rogowska, A. M. (2023). Exposure to War, War Nightmares, Insomnia, and War-Related Posttraumatic Stress Disorder: A Network Analysis Among University Students During the War in Ukraine. Journal of Affective Disorder, 342, 148–156. https://doi.org/10.1016/j.jad.2023.09.003

Pypenko, I. S., Stadnik, A. V., Melnyk, Yu. B., & Mykhaylyshyn, U. B. (2023). The Impact of the War in Ukraine on the Psychological Well-Being of Students. International Journal of Science Annals, 6(2), 20–31. https://doi.org/10.26697/ijsa.2023.2.2.

Raccanello, D., Burro, R., Aristovnik, A. et al. (2024). Coping and Emotions of Global Higher Education Students to the Ukraine War Worldwide. Scientific Report, 14, Article 8561 https://doi.org/10.1038/s41598-024-59009-3

Springer, N., Nygren, G., Widholm, A., Orlova, D., & Taradai, D. (2022). Narrating “Their War” and “Our War”: The Patriotic Journalism Paradigm in the Context of Swedish and Ukrainian Conflict Coverage. Central European Journal of Communication, 15(2/31). https://doi.org/10.51480/1899-5101.15.2(31).1

Opublikowane

2025-02-21

Jak cytować

melnykova-kurhanova, olena. (2025). Doświadczenie studentów w przetrwaniu blokady informacyjnej na przykładzie oblężenia ukraińskiego miasta Mariupol w 2022 r. Youth in Central and Eastern Europe, 12(18), 39–44. https://doi.org/10.24917/ycee.11535