Social Capital in High Schools
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.12129Keywords:
Social Capital, High Schools, Bonds, TrustAbstract
I will present James Coleman’s theory on the factors that build social capital in schools, including the phenomenon of intergenerational closure. Coleman’s conclusions on the differences in the functioning of public, private and Catholic schools lead me to conduct research on similar topics in Poland. Building social capital is hampered by systemic indicators—the shortening of high school duration and the one-dimensional perception of education as simply earning points. However, a well-thought-out strategy of ensuring adaptation and individualized work with students are mechanisms that supports the creation of strong bonds. As well as consensus among teachers concerning aims and modus operandi with students.
Downloads
References
Bartkowski, J. (2003). Samorząd terytorialny. W: B. Frątczak-Rudnica, J. Raciborski, J. Kilias, J. Bartkowski, J. Wiatr, Demokracja polska 1989–2003. Scholar.
Bauman, Z. (2000). Ponowoczesna szkoła życia. W: Z. Kwieciński (red.), Alternatywy myślenia o/dla edukacji. IBE.
CBOS (2021). Wydatki rodziców na edukację dzieci w roku szkolnym 2021/2022. CBOS.
CBOS (2023). Polskie szkoły 2022. CBOS.
Coleman, J.S. (1990). Families and Schools, Achievement and Equality. Paladin Press Boulder.
Coleman, J.S. (1994). Social capital, human capital, and investment in youth. In: A.C. Petersen, J.T. Mortimer (Eds), Youth unemployment and society (pp. 34–50). Cambridge University Press.
Coleman, J.S., Campbell, E.Q., Hobson, C.J., McPartland, J., Mood, A.M., Weinfeld, F.D., York, R.L. (1965). Equality of education opportunity. U.S. Government Printing Office.
Coleman, J., Hoffer, T. (1987). Public and private high schools. Basic Books.
Coleman, J., Hoffer, T., Kilgore, S. (1982). High School Achievement: Public, Catholic, and Private Schools Compared. Basic Books.
Cytlak, I., Szafran, J.M., Cwojdzińska, A., Buchnat, M.A., Chmura-Rutkowska, I., Cybal-Michalska, A., Wawrzyniak-Beszterda, R.M. (2022). (Nie) dobra szkoła? Obraz współczesnej szkoły w opiniach uczniów i uczennic – kierunki zmian. Poznańskie badania oświatowe 2021. Resocjalizacja Polska, (24), 427–444.
Dahaene, S. (2021). Jak się uczymy. Copernicus Center Press.
Kalinowska, K. (2022). Bezmiar miar i praktyki niewymierności. Kilka refleksji na marginesie badań bezsensu w szkole. Kultura i społeczeństwo, 66(1), 149–170. https://doi.org/10.35757/KiS.2022.66.1.7
Konaszewski, K. (2025). Resilience edukacyjna, czyli kilka refleksji i analiz teoretycznych na temat „odpornych” uczniów, nauczycieli i szkół. Edukacja, 1(172). https://doi.org/10.24131/3724.250101
Our Kids Polska (2019). Raport o szkolnictwie niepublicznym w Polsce.
Parsons, T. (2009). System społeczny. Zakład Wydawniczy „Nomos”.
PISA (2022). PISA 2022 Results. Unesco Publishing. OECD Publications.
Putkiewicz, E., Wiłkomirska, A. (2004). Szkoły publiczne i niepubliczne: porównanie środowisk edukacyjnych. Instytut Spraw Publicznych.
Sadura, P. (2017). Państwo, szkoła, klasy. Wydawnictwo Krytyka Polityczna.
Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2018). Model kultury szkoły La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego: holistyczne i analityczne podejście do badania środowiska szkolnego. Seminare. Poszukiwania naukowe, 39(1), 105–117.
Zahorska, M. (2002). Szkoła, między państwem, społeczeństwem a rynkiem. Wydawnictwo Akademickie Żak.
Zahorska, M. (2004). Edukacja: od prób uspołecznienia do prób komercjalizacji. W: M. Rymsza (red.), Reformy społeczne. Bilans dekady (s. 153–192). Fundacja Instytut Spraw Publicznych.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Youth in Central and Eastern Europe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.