Jak badać nierówności edukacyjne wynikające z edukacji zdalnej podczas pandemii covid-19? Badania w krajach Grupy Wyszechradzkiej (V4)
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.14-23Słowa kluczowe:
COVID-19, młodzież, edukacja szkolna, filozofia edukacji, kształcenie na odległość, nierówności społeczneAbstrakt
Ze względu na liczne ograniczenia w Europie Środkowo-Wschodniej podczas pandemii COVID-19 obszar formalnej edukacji osób młodych zdominowały zajęcia zdalne (lekcje online). Chociaż przeprowadzono badania nad wpływem pandemii COVID-19 na edukację i włączenie społeczne młodych ludzi, ich rodzin i nauczycieli, niewiele jest badań skupiających się na młodych ludziach z obszarów wiejskich, małych miast i regionów słabiej rozwiniętych. Niniejszy tekst przedstawia wyniki wstępnej analizy, opartej na metodzie desk research, dotyczącej wpływu pandemii na nauczycieli, uczniów i ich rodziny z różnych grup i środowisk czterech krajów Grupy Wyszehradzkiej. Artykuł należy zatem traktować jako wstęp do dalszych ustaleń, które będą dostępne po przeprowadzeniu badań głównych.
Downloads
Bibliografia
Bednárik et al. (2020). Ako v čase krízy zabezpečiť prístup k vzdelávaniu pre všetky deti. Available at: https://www.minedu.sk/data/att/16113.pdf (29.11.2021).
Bicanová, J., Korbel, V., Gargulák, K., & Prokop, D. (2021a). Dopady pandemie na žáky: Report č. 2 Dopady na well-being žáků. PAQ REsearch. Available at: https://drive.google.com/file/d/1WcyFIXqQFDEEZI1hXn_pRAb7xGdpJVIF/view (29.11.2021).
Bicanová, J., Gargulák, K., & Prokop, D. (2021b). Dopady pandemie na žáky: Report č. 1: Vnímání distanční výuky žáky / Poptávka podpůrných opatření ze strany rodičů. PAQ Research. Available at: https://drive.google.com/file/d/1qdgmVeOUcGkgHrsrfMG1LAVIRTr0QWL3/view (29.11.2021).
Blažek R., Janotová, Z., Potužníková, E., Basl J. (2019). Mezinárodní šetření PISA 2018. Prague. Available at: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/PISA_2018_narodni_zprava.pdf (29.11.2021)
Boguszewski R., Makowska M. (2013). Analiza danych zastanych – zagadnienia wstępne [w:] Makowska M., red. Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. s. 9-31.
Boudová S., Šťastný V., Basl J. (2020). Mezinárodní šetření TALIS 2018. Prague. Available at: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Mezin%c3%a1rodn%c3%ad%20%c5%a1et%c5%99en%c3%ad/Narodni-zprava-TALIS-2018_rozsirene_vydani.pdf (29.11.2021)
Brom C., Lukavský J., Greger D., Hannemann T., Straková J., Švaříček R. (2020). Mandatory Home Education During the COVID-19 Lockdown in the Czech Republic: A Rapid Survey of 1st-9th Graders' Parents. Available at: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/feduc.2020.00103/full (29.11.2021)
Center for Economic Analyzes (2020). Distance learning through the eyes of teachers, school principals, students and parents. Available at: https://mcdn.edu.pl/3d-flip-book/raport-z-badania-ksztalcenie-na-odleglosc-oczami-nauczycieli-dyrektorow-szkol-uczniow-i-rodzicow/ (29.11.2021)
Czech Statistics Bureau (2020). Informační společnost v číslech – 2019. Available at: https://www.czso.cz/documents/10180/90577061/06100419b.pdf/4eddfdbe-8572-455b-9a68-a9f94ebc22ae?version=1.0 (29.11.2021)
Czech Statistics Bureau (2021). Porovnání kraju. Available at: https://www.czso.cz/csu/czso/porovnani-kraju (29.11.2021).
Česká školní inspekce (2020). Vzdělávání na dálku v ZŠ a SŠ – Tematická zpráva. Available at: https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/PDF_el._publikace/Tematick%c3%a9%20zpr%c3%a1vy/Vzdelavani-na-dalku-v-ZS-a-SS-Tematicka-zprava.pdf (29.11.2021)
Česká školní inspekce (2021). Distanční vzdělávání v základních a středních školách Přístupy, posuny a zkušenosti škol rok od nástupu pandemie nemoci covid-19. Accessible from https://www.csicr.cz/Csicr/media/Prilohy/2021_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/TZ_Distancni-vzdelavani-v-ZS-a-SS_brezen-2021.pdf (29.11.2021).
Deés Sz. (2020). Students’ opinions about online education introduced due to COVID-19. Available at: https://www.edutus.hu/cikk/hallgatoi-velemenyek-a-covid-19-vilagjarvany-hatasakent-bevezetett-online-oktatasrol/ (29.11.2021)
Digital Center (2020). Problems of digital exclusion in remote education. Expertise 3. Available at: https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/04/Ekspertyza-3.pdf. (29.11.2021)
Feifei W., Boros S. (2020). Mental and physical health in general population during COVID-19: systematic review and narrative synthesis. Available at: https://esi.ppk.elte.hu/media/da/ae/cd9bc771c15dc985efc4d2356f00c582159e0bc66e2131f9fa3353eed1a5/ESI_Absztrakt-K%C3%B6tet-3-dik-Sport-Tudom%C3%A1ny-Eg%C3%A9szs%C3%A9g-Konferencia-ESI-2020Vegleges.pdf (29.11.2021)
Gardoňová, K., Rybanská, V. (2021). Obmedzená škola, obmedzení budúcnosť: Vplyv obmedzenia školskej dochádzky ako opatrenia proti šíreniu Covid-19 na populáciu slovneských detí. Available at: https://www.vlada.gov.sk/share/isa/obmedzena_skola_obmedzena_buducnost.pdf (29.11.2021).
Győri, J. G. (Ed.) (2020). Shadow education − Opportunity for development [Special issue]. European Journal of Education Research, Development and Policy
Hermann Z. (2020). How many students cannot reach online education? Available at: https://www.mtakti.hu/koronavirus/hany-diakhoz-nem-jut-el-az-online-tavoktatas/12769/ (29.11.2021)
Hodges C., Moore S., Lockee B., Trust T., Bond A. (2020). The Difference Between Emergency Remote Teaching and Online Learning. Available at: https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning (29.11.2021)
Inštitút zamestnanosti. Regióny Slovenska (2021). Available at: https://www.iz.sk/sk/projekty/regiony-slovenska (29.11.2021).
International Labour Organization (ILO) (2020). Youth & COVID-19: Impacts on jobs, education, rights and mental well-being. Available at: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/---ed_emp/documents/publication/wcms_753026.pdf (29.11.2021)
Komenského inštitút. (2021). Veľký priskum o dopadoch pandémie na školstvo. Available at: https://komenskehoinstitut.sk/prieskum-2021/ (29.11.2021).
Kovács K. E., Szabó F., Győri K. (2021). Desk research report in the project "Preventing post-COVID Social Exclusion Together". Partial report on education systems during the COVID-19 pandemic in Hungary [unpublished].
Miszczuk A. (2010). Peryferyjność regionów (Peripherality of regions), [in:] Europejskie wyzwania dla Polski i jej regionów (European challenges for Poland and its regions), A. Tucholska (ed.), MRR, Warsaw.
Myck M., Oczkowska M., Trzciński K. (2020). Closed schools: conditions of students for distance learning during the COVID-19 pandemic. March 28, 2020, CenEA Comments. Available at: https://cenea.org.pl/wp-content/uploads/2020/03/komentarz_20200328_en.pdf (29.11.2021)
OEES (2020). The problem of digital exclusion in remote education. Available at: https://oees.pl/wp-content/uploads/2020/04/Ekspertyza-3.pdf (29.11.2021)
Ostertágová A., Čokyna J. (2020). Hlavné zistenia z dotazníkového prieskumu v základných a stredných školách o priebehu dištančnej výučby v školskom roku 2019/2020. Dostupné online: https://digitalnakoalicia.sk/wpcontent/uploads/2020/09/Prieskum-IVP-o-priebehu-distancnej-vyucby-2020.pdf (29.11.2021).
Piotrowski, K., Wojciechowska, J., Ziółkowska, B. (2014). A must-have of a Good Teacher. Teenage development. Late adolescence. Place of publication: Warszawa.
Pavlas, T., Zatloukal, T., & Andrys, O. (2021). Návrat žáků k prezenčnímu vzdělávání v základních a středních školách. Přístupy a postupy škol na konci 2. pololetí školního roku 2020/2021. Czech School Inspectorate. Accessible from: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Prilohy/2021_p%c5%99%c3%adlohy/Dokumenty/TZ-Navrat-zaku-k-prezencnimu-vzdelavani-v-ZS-a-SS-24-8-FINAL.pdf (29.11.2021).
Proniewski, M. (2014). Polityka rozwoju regionów peryferyjnych (Development policy of peripheral regions). Optimum Studia Ekonomiczne 6(72), p. 79–90.
Pusztai, G., & Győri, K. (2021). Learning Alone – a kapcsolati beágyazódás vizsgálata a távolléti oktatás alatt [Learning Alone - examining relationship embedding during distance learning.]. Educatio, 30(1), 112-125.
Pyżalski, J. (2021). Mental health and well-being of young people during the COVID-19 pandemic - an overview of the most significant issues, Abused child. Theory, Research, Practice, Vol 20, No 2.
Šepeľáková L. (2021). Desk research report in the project "Preventing post-COVID Social Exclusion Together". Partial report on education systems during the COVID-19 pandemic in Slovakia [unpublished].
STADAT (n.d.) GDP per capita. Retrieved from: https://www.ksh.hu/docs/hun/xstadat/xstadat_eves/i_qpt014b.html?down=1100 (29.11.2021)
Šťastný V. (2021). Desk research report in the project "Preventing post-COVID Social Exclusion Together". Partial report on education systems during the COVID-19 pandemic in Czechia [unpublished].
Štatistický úrad SR. Regionálny hrubý domáci produkt na obyvateľa. (2021a). Available at: http://datacube.statistics.sk/#!/view/sk/VBD_SK_WIN/nu3002rr/v_nu3002rr_00_00_00_sk (29.11.2021).
Štatistický úrad SR. Priemerná mesačná mzda zamestnanca národného hospodárstva v 1. štvrťroku 2021. (2021b). Available at: Priemerná mesačná mzda zamestnanca národného hospodárstva v 1. štvrťroku 2021 (statistics.sk) (29.11.2021).
Ústredie práce, sociálnych vecía rodiny. Nezamestnanosť – mesačné štatistiky. (2021). Available at: https://www.upsvr.gov.sk/statistiky/nezamestnanost-mesacne-statistiky/kopia-2020.html?page_id=1060197 (29.11.2021).
Velšic, M. (2021). Dištančné vzdelávanie optikou rodičov. Bratislava: IVO. Available at: https://www.ivo.sk/buxus/docs/publikacie/subory/Dist_vzdelavanie_deti.pdf (29.11.2021).
Walawender P. (2021). Desk research report in the project "Preventing post-COVID Social Exclusion Together". Partial report on education systems during the COVID-19 pandemic in Poland [unpublished].
Zahorska M. (2020). Sukces czy porażka zdalnego nauczania? Available at: https://www.batory.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/Sukces-czy-porazka-zdalnego-nauczania.pdf (29.11.2021)
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Youth in Central and Eastern Europe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.