Interest in socio-political topics among foreign youth in Polish as a foreign language classes
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.11093Keywords:
students’ interests, foreign youth, Polish as a foreign language, interest in public affairsAbstract
The demographic of foreigners in Poland is expanding, notably including young individuals who enroll in Polish language courses prior to their university studies or as part of their academic curriculum. This article examines the interest levels of learners of Polish as a foreign language at the B2 and C1 proficiency levels in the socio-political topics outlined in Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2 (the Curricula for Teaching Polish as a Foreign Language. Levels A1-C2). The study elucidates which topics are important to the youth preparing for an extended stay in Poland by analyzing their assessment of various Polish language subjects. The analysis of collected data reveals that topics related to employment, education, and modern developments such as the Internet, are of paramount importance and engagement to foreign youth. In contrast, cultural and political topics seem to elicit less interest or appear indifferent to the learners. Notably, no topic received a mean grade lower than 3.5/7; they expressed interest across the whole spectrum of the Polish language topics. As autonomous users of the language and young adults, they recognize the necessity for extensive communicative competence in matters most present in everyday life.
Downloads
References
ALTE. (2002). The ALTE can do project. Framework. Pobrane 22 maja 2024 z: https://www.cambridgeenglish.org/images/28906-alte-can-do-document.pdf
Bairner, A. (2009). National sports and national landscapes: In defence of primordialism. National Identities, 11(3), 223–239. https://doi.org/10.1080/14608940903081101
Banach, M. (2023). Wybrane aspekty pisania w percepcji i doświadczeniach uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie B2 (na podstawie badania ankietowego). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 30, 189–201. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.12
Długosz, P., Izdebska-Długosz, D. (2024). Uchodźczynie wojenne z Ukrainy: dwa lata od inwazji. Wydawnictwo Academicon. https://doi.org/10.52097/acapress.9788367833110
Długosz, P., Izdebska-Długosz, D., Kryvachuk, L. (2022). Problemy ukraińskich uchodźców przebywających w Polsce. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14921.01125
Ganowski, Y. (2022). Studia polonistyczne poza Polską: kompleksowy przykład Brukseli (ULB). Polonistyka. Innowacje, (15), 73–88. https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.7
Gardner, R. C. (1968). Attitudes and motivation: Their role in second-language acquisition. TESOL Quarterly, 2(3), 141–150. https://doi.org/10.2307/3585571
Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. Edward Arnold. https://doi.org/10.1016/0346-251x(87)90081-9
Główny Urząd Statystyczny. (2020a). Populacja cudzoziemców w Polsce w czasie COVID-19. Pobrane 8 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/kapital-ludzki/populacja-cudzoziemcow-w-polsce-w-czasie-covid-19,12,1.html
Główny Urząd Statystyczny. (2020b). Sytuacja demograficzna Polski do 2019 r. Migracje zagraniczne ludności w latach 2000–2019. Pobrane 7 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/migracje-zagraniczne-ludnosci/sytuacja-demograficzna-polski-do-roku-2019-migracje-zagraniczne-ludnosci,16,1.html
Główny Urząd Statystyczny. (2023a). Cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce w 2022 r. Pobrane 5 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/kapital-ludzki/cudzoziemcy-wykonujacy-prace-w-polsce-w-2022-roku,15,1.html
Główny Urząd Statystyczny. (2023b). Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2022 r. Pobrane 3 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2022-roku,2,19.html
Główny Urząd Statystyczny. (2024a). Cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce we wrześniu 2023 r. Pobrane 5 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/kapital-ludzki/cudzoziemcy-wykonujacy-prace-w-polsce-we-wrzesniu-2023-roku,15,10.html
Główny Urząd Statystyczny. (2024b). Tabl. 7 Stan i ruch naturalny ludności. Pobrane 6 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/informacje-o-sytuacji-spoleczno-gospodarczej/biuletyn-statystyczny-nr-42024,4,149.html
Humphreys, G., & Spratt, M. (2008). Many languages, many motivations: A study of Hong Kong students’ motivation to learn different target languages. System, 36(2), 313–335. https://doi.org/10.1016/j.system.2007.09.010
Izdebska-Długosz, D. (2015). Czy naprawdę tak bardzo się różnimy? Studenci polscy i ukraińscy o sobie nawzajem – komunikat z badań. Youth in Central and Eastern Europe. Sociological studies, 2(4), 46–66.
Janowska, I. (2011). Profil dorosłego uczącego się języka polskiego jako obcego, czyli kto, gdzie, dlaczego i w jaki sposób uczy się języka polskiego w naszym kraju? Neofilolog, 37, 75–86. https://doi.org/10.14746/n.2011.37.6
Janowska, I. (2015). Standardy wymagań egzaminacyjnych. W: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Umiejętność rozumienia i tworzenia tekstów w świetle standardów wymagań egzaminacyjnych oraz Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ss. 31–37). Księgarnia Akademicka.
Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A., Turek, P. (red.). (2016). Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Księgarnia Akademicka.
Jarantowska-Daczkus, M. (2023). System wartości młodzieży licealnej w rzeczywistości globalizującego się świata. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Karawajczyk, W. (2009). Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym. Colloquium, 1, 95–108.
Komorowska, H. (2009). Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna.
Konieczny, M. (2019). Polityka młodzieżowa w Polsce – podstawowe zagadnienia. W: M. Jeżowski, J. Dąbrowska-Resiak (red.), Encyklopedia Komisji Europejskiej Youth Wiki (t. 1, ss. 6–37). Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
Morgan, W. J. (1997). Sports and the making of national identities: A moral view. Journal of the Philosophy of Sport, 24(1), 1–20. https://doi.org/10.1080/00948705.1997.9714536
Norton, B., & McKinney, C. (2011). An identity approach to second language acquisition. W: D. Atkinson (ed.), Alternative approaches to second language acquisition (ss. 73–94). Routledge.
Piechaczek-Ogierman, G. (2016). Cele życiowe i aspiracje społeczno-polityczne uczniów szkół gimnazjalnych polsko-czeskiego pogranicza czeskiego pogranicza. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 28, 171–185.
Rada Europy (2003) Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Wydawnictwa CODN.
Róg, T. (2019). O źródłach motywacji w kontekście edukacji językowej dorosłych. Neofilolog, 37, 121–132. https://doi.org/10.14746/n.2011.37.10
Ruszer, A. (2012). Polonistyka jest atrakcyjną ofertą. Postscriptum Polonistyczne, 2(10), 357–358.
Saturno, J., Gębal, P. (2022). Interkomprehensja w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo) Słowian wschodnich. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 213–229.
Seretny, A. (2013). Standaryzacja wymagań w testowaniu znajomości języka polskiego jako obcego. Języki obce w szkole, 57(3), 26–33.
Seretny, A., Lipińska, E. (2021). Poziom B2 jako węzłowy etap w osiąganiu biegłości językowej. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 21–46. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.02
Splisgart, T. (2013). Studia polonistyczne w Japonii. Historia oraz perspektywy rozwoju. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, 3, 112–122.
Strzelecki, P., Kluza, S., Azembski, R. (2024). Polska polityka migracyjna. Uwarunkowania i rekomendacje. Wydawnictwo Jedność.
Swales, J. (2007). Genre Analysis. English in academic and research settings. Cambridge University Press.
van Ek, J. A., & Trim, J. L. M. (2001). Vantage. Cambridge Univeristy Press.
Wodniecka-Chlipalska, Z. (2011). Dwujęzyczność. Właściwości dwujęzycznego umysłu i specyfika badań nad dwujęzycznością. W: I. Kurcz & H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka (ss. 253–283). SWSP Academica.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego Dz. U. 2016 poz. 405. Pobrane 20 maja 2024 z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000405
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Dz. U. 2021 poz. 478. Pobrane 20 maja 2024 z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000478
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Youth in Central and Eastern Europe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.