Zainteresowanie tematami społeczno-politycznymi wśród młodzieży cudzoziemskiej na zajęciach z języka polskiego jako obcego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11093

Słowa kluczowe:

glottodydatyka polonistyczna, młodzież cudzoziemska, zainteresowania studentów, zainteresowanie sprawami publicznymi

Abstrakt

Liczba cudzoziemców w Polsce rośnie – w tym ludzi młodych, którzy podejmują naukę języka polskiego w ramach kursu językowego przed rozpoczęciem studiów bądź w ramach samych zajęć akademickich. Niniejszy artykuł podejmuje kwestię zainteresowania uczących się języka polskiego jako obcego na poziomach B2 i C1 kwestiami społeczno-politycznymi proponowanymi w Programach nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Analiza zaangażowania studentów w dyskusje na poszczególne tematy daje wgląd w ich w to, które elementy posługiwania się polszczyzną są dla nich ważne jako dla młodzieży planującej dłuższy pobyt w Polsce. Na podstawie zebranych danych można wysnuć wniosek, że najważniejsze i najbardziej angażujące dla młodzieży cudzoziemskiej są zagadnienia o charakterze praktycznym: związane z pracą i edukacją oraz współczesnością, zwłaszcza Internetem. Wątki kulturowe i polityczne zdają się budzić niewielkie zaangażowanie bądź są uczącym się obojętne. Niemal żaden punkt w ocenie respondentów nie budzi odczuć negatywnych – interesuje ich cała polszczyzna, niemniej jednak jako niezależni użytkownicy języka i osoby u progu dorosłości zdają oni sobie sprawę z konieczności posiadania rozbudowanej kompetencji komunikacyjnej w tematach praktycznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

ALTE. (2002). The ALTE can do project. Framework. Pobrane 22 maja 2024 z: https://www.cambridgeenglish.org/images/28906-alte-can-do-document.pdf

Bairner, A. (2009). National sports and national landscapes: In defence of primordialism. National Identities, 11(3), 223–239. https://doi.org/10.1080/14608940903081101

Banach, M. (2023). Wybrane aspekty pisania w percepcji i doświadczeniach uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie B2 (na podstawie badania ankietowego). Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 30, 189–201. https://doi.org/10.18778/0860-6587.30.12

Długosz, P., Izdebska-Długosz, D. (2024). Uchodźczynie wojenne z Ukrainy: dwa lata od inwazji. Wydawnictwo Academicon. https://doi.org/10.52097/acapress.9788367833110

Długosz, P., Izdebska-Długosz, D., Kryvachuk, L. (2022). Problemy ukraińskich uchodźców przebywających w Polsce. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.14921.01125

Ganowski, Y. (2022). Studia polonistyczne poza Polską: kompleksowy przykład Brukseli (ULB). Polonistyka. Innowacje, (15), 73–88. https://doi.org/10.14746/pi.2022.15.7

Gardner, R. C. (1968). Attitudes and motivation: Their role in second-language acquisition. TESOL Quarterly, 2(3), 141–150. https://doi.org/10.2307/3585571

Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. Edward Arnold. https://doi.org/10.1016/0346-251x(87)90081-9

Główny Urząd Statystyczny. (2020a). Populacja cudzoziemców w Polsce w czasie COVID-19. Pobrane 8 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/kapital-ludzki/populacja-cudzoziemcow-w-polsce-w-czasie-covid-19,12,1.html

Główny Urząd Statystyczny. (2020b). Sytuacja demograficzna Polski do 2019 r. Migracje zagraniczne ludności w latach 2000–2019. Pobrane 7 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/migracje-zagraniczne-ludnosci/sytuacja-demograficzna-polski-do-roku-2019-migracje-zagraniczne-ludnosci,16,1.html

Główny Urząd Statystyczny. (2023a). Cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce w 2022 r. Pobrane 5 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/kapital-ludzki/cudzoziemcy-wykonujacy-prace-w-polsce-w-2022-roku,15,1.html

Główny Urząd Statystyczny. (2023b). Szkolnictwo wyższe i jego finanse w 2022 r. Pobrane 3 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/edukacja/edukacja/szkolnictwo-wyzsze-i-jego-finanse-w-2022-roku,2,19.html

Główny Urząd Statystyczny. (2024a). Cudzoziemcy wykonujący pracę w Polsce we wrześniu 2023 r. Pobrane 5 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/statystyki-eksperymentalne/kapital-ludzki/cudzoziemcy-wykonujacy-prace-w-polsce-we-wrzesniu-2023-roku,15,10.html

Główny Urząd Statystyczny. (2024b). Tabl. 7 Stan i ruch naturalny ludności. Pobrane 6 czerwca 2024 z: https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/inne-opracowania/informacje-o-sytuacji-spoleczno-gospodarczej/biuletyn-statystyczny-nr-42024,4,149.html

Humphreys, G., & Spratt, M. (2008). Many languages, many motivations: A study of Hong Kong students’ motivation to learn different target languages. System, 36(2), 313–335. https://doi.org/10.1016/j.system.2007.09.010

Izdebska-Długosz, D. (2015). Czy naprawdę tak bardzo się różnimy? Studenci polscy i ukraińscy o sobie nawzajem – komunikat z badań. Youth in Central and Eastern Europe. Sociological studies, 2(4), 46–66.

Janowska, I. (2011). Profil dorosłego uczącego się języka polskiego jako obcego, czyli kto, gdzie, dlaczego i w jaki sposób uczy się języka polskiego w naszym kraju? Neofilolog, 37, 75–86. https://doi.org/10.14746/n.2011.37.6

Janowska, I. (2015). Standardy wymagań egzaminacyjnych. W: E. Lipińska, A. Seretny (red.), Umiejętność rozumienia i tworzenia tekstów w świetle standardów wymagań egzaminacyjnych oraz Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego (ss. 31–37). Księgarnia Akademicka.

Janowska, I., Lipińska, E., Rabiej, A., Seretny, A., Turek, P. (red.). (2016). Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2. Księgarnia Akademicka.

Jarantowska-Daczkus, M. (2023). System wartości młodzieży licealnej w rzeczywistości globalizującego się świata. Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Karawajczyk, W. (2009). Kształcenie dorosłych w ujęciu andragogicznym. Colloquium, 1, 95–108.

Komorowska, H. (2009). Metodyka nauczania języków obcych. Fraszka Edukacyjna.

Konieczny, M. (2019). Polityka młodzieżowa w Polsce – podstawowe zagadnienia. W: M. Jeżowski, J. Dąbrowska-Resiak (red.), Encyklopedia Komisji Europejskiej Youth Wiki (t. 1, ss. 6–37). Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.

Morgan, W. J. (1997). Sports and the making of national identities: A moral view. Journal of the Philosophy of Sport, 24(1), 1–20. https://doi.org/10.1080/00948705.1997.9714536

Norton, B., & McKinney, C. (2011). An identity approach to second language acquisition. W: D. Atkinson (ed.), Alternative approaches to second language acquisition (ss. 73–94). Routledge.

Piechaczek-Ogierman, G. (2016). Cele życiowe i aspiracje społeczno-polityczne uczniów szkół gimnazjalnych polsko-czeskiego pogranicza czeskiego pogranicza. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 28, 171–185.

Rada Europy (2003) Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie. Wydawnictwa CODN.

Róg, T. (2019). O źródłach motywacji w kontekście edukacji językowej dorosłych. Neofilolog, 37, 121–132. https://doi.org/10.14746/n.2011.37.10

Ruszer, A. (2012). Polonistyka jest atrakcyjną ofertą. Postscriptum Polonistyczne, 2(10), 357–358.

Saturno, J., Gębal, P. (2022). Interkomprehensja w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo) Słowian wschodnich. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 29, 213–229.

Seretny, A. (2013). Standaryzacja wymagań w testowaniu znajomości języka polskiego jako obcego. Języki obce w szkole, 57(3), 26–33.

Seretny, A., Lipińska, E. (2021). Poziom B2 jako węzłowy etap w osiąganiu biegłości językowej. Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców, 28, 21–46. https://doi.org/10.18778/0860-6587.28.02

Splisgart, T. (2013). Studia polonistyczne w Japonii. Historia oraz perspektywy rozwoju. Gdańskie Studia Azji Wschodniej, 3, 112–122.

Strzelecki, P., Kluza, S., Azembski, R. (2024). Polska polityka migracyjna. Uwarunkowania i rekomendacje. Wydawnictwo Jedność.

Swales, J. (2007). Genre Analysis. English in academic and research settings. Cambridge University Press.

van Ek, J. A., & Trim, J. L. M. (2001). Vantage. Cambridge Univeristy Press.

Wodniecka-Chlipalska, Z. (2011). Dwujęzyczność. Właściwości dwujęzycznego umysłu i specyfika badań nad dwujęzycznością. W: I. Kurcz & H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań psychologicznych. Psycholingwistyka ogólna i neurolingwistyka (ss. 253–283). SWSP Academica.

Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 lutego 2016 r. w sprawie egzaminów z języka polskiego jako obcego Dz. U. 2016 poz. 405. Pobrane 20 maja 2024 z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20160000405

Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 1 marca 2021 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce Dz. U. 2021 poz. 478. Pobrane 20 maja 2024 z: https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20210000478

Pobrania

Opublikowane

2024-09-18

Jak cytować

Moździerz, T. (2024). Zainteresowanie tematami społeczno-politycznymi wśród młodzieży cudzoziemskiej na zajęciach z języka polskiego jako obcego. Youth in Central and Eastern Europe, 11(17), 43–51. https://doi.org/10.24917/ycee.11093