Overeducation and Academic Diploma Inflation in the Perception of Management and Law Graduates

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11185

Keywords:

overeducation, academic degree inflation, higher education, graduates, management, law

Abstract

The article is dedicated to the phenomenon of overeducation, which refers to an excess of graduates from higher education institutions and academic diploma inflation. The significance and value of a higher education diploma have diminished compared to the past. This shift is related to the massification of higher education, resulting in an oversupply of graduates relative to the demands of the job market. The article discusses the issue of overeducation and academic diploma inflation in Poland. Additionally, it presents findings from qualitative research related to how graduates in management and law perceive academic diploma inflation and overeducation. These findings confirm the existing problem of an oversupply of individuals with higher education in Poland and highlight several negative consequences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baran, J. (2018). A side effect of a university boom: Rising incidence of overeducation among tertiary educated workers in Poland. Economics and Business Review, 4(18), 41–63.

Makowska, M. (red.) (2013). Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Ławski, J., Pilichiewicz, K. K. (red.) (2018). Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia. Wydawnictwo Prymat.

Delsen, L. (2002). Exit polder model? Socioeconomic changes in the Netherlands. Preager Publishers.

Długosz, P. (2013). Efekt odwrócenia – przypadek polskiego systemu edukacji. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(63), 89–110.

Główny Urząd Statystyczny (2018). Zapotrzebowanie rynku pracy na zawody z systemu szkolnictwa zawodowego. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultstronaopisowa/6149/1/1/raport__zapotrzebowanie_na_zawody.pdf (pobrano: 25.06.2024).

Kiersztyn, A. (2011). Racjonalne inwestycje czy złudne nadzieje: nadwyżka wykształcenia na polskim rynku pracy. Polityka Społeczna, 1(38), 7–14.

Kiersztyn, A. (2013). Stuck in a mismatch? The persistence of overeducation during twenty years of the post-communist transition in Poland. Economics of Education Review, 32, 78–91.

Lewicki, J. (2018). Nowy algorytm podziału dotacji podstawowej dla uczelni akademickich. Pierwsze skutki zmian i wstępne wnioski. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(58), 171–187.

Marques, A. P. (2015). Unequal itineraries for graduates: A typology of entrance into labour market, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(1S2), 19–26.

Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Oficyna Wydawnicza „Implus”.

Sobczak, A. (2021). Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym. Studium z socjologii edukacji. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Ueno, K., Krause, A. (2018). Overeducation, perceived career progress, and work satisfaction in young adulthood, Research in Social Stratification and Mobility, 55, 51–62.

Wincenciak, L. (2016). Educational mismatches and earnings in Poland: Are graduates penalised for being overeducated? Ekonomia. Rynek, gospodarka, społeczeństwo, 46, 145–167.

Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie (2018). Zapotrzebowanie na kwalifikacje i kompetencje zawodowe na mazowieckim rynku pracy. Raport końcowy. Pozyskano z: https://wupwarszawa.praca.gov.pl/documents/47726/6465137/Zapotrzebowanie_na_kwalifikacje_raport_2017.pdf/e8033b0e-afec-4cf3-b642-f9edf97f46d2 (pobrano 27.06.2024).

http://emiliaandrzejewska.pl/

http://hakierka.pl/o-mnie/

http://www.sprawnie.com/p/test.html

https://karolinakollataj.blogspot.com/p/o-blogu_9.html

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/list-do-redakcji-aplikacja-to-trzy-lata-biedowania-czemu-nikt-nie mowi-o mlodych/esvmh3e?utm_source=www.facebook.com_viasg_wiadomosci&utm_medium=social&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2

https://www.lawyerka.pl/o-mnie/

https://www.zanettaiprawo.pl/p/blog-page.html

Published

2024-09-18

How to Cite

Sobczak, A. (2024). Overeducation and Academic Diploma Inflation in the Perception of Management and Law Graduates. Youth in Central and Eastern Europe, 11(17), 52–60. https://doi.org/10.24917/ycee.11185