Zjawisko przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego w percepcji absolwentów zarządzania oraz prawa

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11185

Słowa kluczowe:

przeedukowanie, inflacja dyplomu akademickiego, edukacja wyższa, absolwenci, zarządzanie, prawo

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest zjawisku przeedukowania, które oznacza nadwyżkę absolwentów szkół wyższych i inflacji dyplomu akademickiego. Dyplom ukończenia uczelni wyższej nie ma już tak dużego znaczenia i wartości, jak to miało miejsce w przeszłości. Związane jest to z umasowieniem studiów, co doprowadziło do sytuacji, w której występuje zbyt duża liczba absolwentów w stosunku potrzeb rynku pracy.

W artykule opisano problem przeedukowania społeczeństwa i inflacji dyplomu akademickiego w Polsce. Ponadto przedstawiono wyniki badań własnych (jakościowych) odnoszących się do postrzegania inflacji dyplomu akademickiego oraz przeedukowania społeczeństwa przez absolwentów zarządzania i prawa. Potwierdziły one występujący w Polsce problem nadpodaży osób z wyższym wykształceniem i szereg negatywnych tego konsekwencji.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Baran, J. (2018). A side effect of a university boom: Rising incidence of overeducation among tertiary educated workers in Poland. Economics and Business Review, 4(18), 41–63.

Makowska, M. (red.) (2013). Analiza danych zastanych. Przewodnik dla studentów. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Ławski, J., Pilichiewicz, K. K. (red.) (2018). Uniwersytet XXI wieku: nauka i lokalność: studia. Wydawnictwo Prymat.

Delsen, L. (2002). Exit polder model? Socioeconomic changes in the Netherlands. Preager Publishers.

Długosz, P. (2013). Efekt odwrócenia – przypadek polskiego systemu edukacji. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3(63), 89–110.

Główny Urząd Statystyczny (2018). Zapotrzebowanie rynku pracy na zawody z systemu szkolnictwa zawodowego. Pozyskano z: https://stat.gov.pl/download/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultstronaopisowa/6149/1/1/raport__zapotrzebowanie_na_zawody.pdf (pobrano: 25.06.2024).

Kiersztyn, A. (2011). Racjonalne inwestycje czy złudne nadzieje: nadwyżka wykształcenia na polskim rynku pracy. Polityka Społeczna, 1(38), 7–14.

Kiersztyn, A. (2013). Stuck in a mismatch? The persistence of overeducation during twenty years of the post-communist transition in Poland. Economics of Education Review, 32, 78–91.

Lewicki, J. (2018). Nowy algorytm podziału dotacji podstawowej dla uczelni akademickich. Pierwsze skutki zmian i wstępne wnioski. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 2(58), 171–187.

Marques, A. P. (2015). Unequal itineraries for graduates: A typology of entrance into labour market, Academic Journal of Interdisciplinary Studies, 4(1S2), 19–26.

Melosik, Z. (2009). Uniwersytet i społeczeństwo. Dyskursy wolności, wiedzy i władzy. Oficyna Wydawnicza „Implus”.

Sobczak, A. (2021). Inflacja dyplomu akademickiego w społeczeństwie współczesnym. Studium z socjologii edukacji. Wydawnictwo Naukowe UAM.

Ueno, K., Krause, A. (2018). Overeducation, perceived career progress, and work satisfaction in young adulthood, Research in Social Stratification and Mobility, 55, 51–62.

Wincenciak, L. (2016). Educational mismatches and earnings in Poland: Are graduates penalised for being overeducated? Ekonomia. Rynek, gospodarka, społeczeństwo, 46, 145–167.

Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie (2018). Zapotrzebowanie na kwalifikacje i kompetencje zawodowe na mazowieckim rynku pracy. Raport końcowy. Pozyskano z: https://wupwarszawa.praca.gov.pl/documents/47726/6465137/Zapotrzebowanie_na_kwalifikacje_raport_2017.pdf/e8033b0e-afec-4cf3-b642-f9edf97f46d2 (pobrano 27.06.2024).

http://emiliaandrzejewska.pl/

http://hakierka.pl/o-mnie/

http://www.sprawnie.com/p/test.html

https://karolinakollataj.blogspot.com/p/o-blogu_9.html

https://wiadomosci.onet.pl/kraj/list-do-redakcji-aplikacja-to-trzy-lata-biedowania-czemu-nikt-nie mowi-o mlodych/esvmh3e?utm_source=www.facebook.com_viasg_wiadomosci&utm_medium=social&utm_campaign=leo_automatic&srcc=ucs&utm_v=2

https://www.lawyerka.pl/o-mnie/

https://www.zanettaiprawo.pl/p/blog-page.html

Pobrania

Opublikowane

2024-09-18

Jak cytować

Sobczak, A. (2024). Zjawisko przeedukowania i inflacji dyplomu akademickiego w percepcji absolwentów zarządzania oraz prawa. Youth in Central and Eastern Europe, 11(17), 52–60. https://doi.org/10.24917/ycee.11185