Decomposition of the student’s role as a result of distance learning. First-year students’ narratives about the experiences of entering adulthood during a pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9158

Keywords:

rola studenta, pandemia, markery dorosłości, wschodząca dorosłość, pokolenie

Abstract

The article will present the functioning of first-year students who started their studies at the University of Zielona Góra in the 2020/21 academic year. At that time, all universities in Poland had e-learning, conducted with the use of appropriate internet tools. It seemed reasonable to ask about the consequences of such a situation for fulfilling the role of a student. Under normal conditions, taking it up is often associated with moving out of the house, taking up additional work, a greater range of independence, i.e. the occurrence of classic markers of adulthood. In a pandemic, this process has not even started. The students stayed in their homes under the care of their parents. We put forward the thesis that remote education has resulted in the decomposition of the classical designations of the role of a student. After the end of the adolescence phase and the closure / expiry of the role of a high school student, there was no transition to the role of a student and to the early adulthood phase to the extent that it would have been in the normal course.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adamski, W. (1980). Typy orientacji starego i młodego pokolenia Polaków. Studia Socjologiczne, 1, 31–43.

Arnett, J. J. (2004). Emerging adulthood. A winding road from the late teens through the twenties. New York: Oxford University Press.

Arnett, J. J. (2010). Adolescence and emerging adulthood. A cultural approach. New York: Pearson.

Arnett, J. J. (2016). Life Stage Concepts across History and Cultures: Proposal for a New Field on Indigenous Life Stages. Human Development, 59, 290–316.

Blau, P. M., Duncan, O. D (1967). The American Occupational Structure. New York: Willey Boston, Beacon Press.

Brzezińska, A. I. (2016). Dorastanie do dorosłości: odraczane czy opóźnione. W: A. I. Brzezińska, W. Syska (red.). Ścieżki wkraczania w dorosłość (s. 23–49). Poznań: Wyd. UAM.

Brzezińska, A. I., Piotrowski, K. (2010). Formowanie się tożsamości a poczucie dorosłości i gotowość do tworzenia bliskich związków. Czasopismo Psychologiczne, 16(2), 265–274.

Cuzzocrea, V., Krzaklewska, E., Cairns, D. (2021). There is no me, there is only us’: the Erasmus bubble as a transient form of transnational collectivity. W: V. Cuzzocrea, B. Gook, B. Schiermer (red.). Forms of Collective Engagement in Youth Transitions: A Global Perspective (s. 15–26). Leiden: Brill.

Czerka, E. (2005). Niedorosłość czy dorosłość alternatywna? Rozważania w kontekście odraczania dorosłości. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1(29), 85–93.

Czerka, E. (2007). Rodzinne uwarunkowania odraczania dorosłości u młodych mężczyzn. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Czerska-Shaw, K., Krzaklewska, E. (2021). The Super-Mobile Student: Educational Trajectories on the Move and Erasmus Mundus. W: D. Cairns (red.). The Palgrave Handbook of Youth Mobility and Educational Migration (s. 199–210). Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Długosz, P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. Kraków: Wydawnictwo CeDeWu.

Eisenstadt, S. N. (1956). From Generation to Generation. London.

Griese, H. M. (1996). Socjologiczne teorie młodzieży. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Habermas, J. (1971). Toward a rational society: students protest, science and politics. Boston: Beacon Press.

Hajduk, E. (1982). Przemiany społecznej osobowości. Zielona Góra: Wyższa Szkoła Pedagogiczna.

Inglehart, R. (1995). Changing Values, Economic Development and Political Change. International Social Science Journal, 145.

Kiley, D. (2007). Syndrom Piotrusia Pana. O mężczyznach, którzy nigdy nie dorastają. Warszawa: Jacek Santorski & Co – Agencja Wydawnicza.

Konecki, K. T. (2000). Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Krzaklewska, E., Podgórska, K., Fazlagić, J., Kwiecińska-Zdrenka, M., Messyasz, K., Pustułka, P., Sarnowska, J., Szaban, D., Zielińska, M. (2021). Erasmus+ during the COVID-19 pandemic. The experiences of Erasmus students in Poland. Warszawa: Foundation for the Development of the Education System.

Linton, R. (1975). Kulturowe podstawy osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipska, A., Zagórska, W. (2011). Stająca się dorosłość w ujęciu Jeffreya J. Arnetta jako rozbudowana faza liminalna rytuału przejścia. Psychologia Rozwojowa, 16, 9–21.

Mach, B. W. (2003). Pokolenie historycznej nadziei i codziennego ryzyka. Społeczne losy osiemnastolatków z roku 1989. Warszawa: ISP PAN.

Mannheim, K. (1943). The Problem of Youth in Modern Society, Diagnosis of our Times. Wartime Essays of a Sociologist. London: Kegan Paul, Trench,Trubner & CO., LTD.

Mannheim, K. (1952). The Problem of Generation. W: P. Kecskemeti (red.). Essays on the Sociology of Knowledge (s. 276–320). New York: Oxford University Press.

Marianowska, A. (2013). Pomiędzy adolescencją a dorosłością – koncepcja emerging adulthood Jeffreya J. Arnetta. Edukacja Dorosłych, 1, 91–104.

Merton, R. K. (2002). Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Niezgoda, M. (2014). Młodzież jako przedmiot zainteresowania socjologii. Rocznik Lubuski, t. 40, cz. 2a. Młodzież w czasach kryzysu ekonomicznego. Między edukacją i pracą, 43–57.

Silverman, D. (2007). Interpretacja danych jakościowych. Metody analizy rozmowy, tekstu i interakcji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sułek, A. (1983). Wartości życiowe dwóch pokoleń. Kultura i Społeczeństwo, 2, 73–87.

Sułek, A. (1988). Trzy pokolenia. Res Publica, 1, 27–32.

Szacka, B. (2008). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Szafraniec, K. (2001). Zmiana społeczna i konflikt pokoleń. Refleksje po-Mannheimowskie. Przegląd Socjologiczny, 3, 10–28 .

Szafraniec, K. (2010). Młode pokolenie i nowy ustrój. Warszawa: IRWiR PAN.

Szafraniec, K. (red.) (2019). Młodzi 2018. Cywilizacyjne wyzwania. Edukacyjne konieczności. Warszawa: Fundacja Batorego forumIdei.

Szczepański, J. (1997). Przedmowa. W: F. Znaniecki, Społeczna rola studenta uniwersytetu (s. 7–10). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Szmatka, J. (1989). Małe struktury społeczne. Wstęp do mikrosocjologii strukturalnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Sztompka, P. (2004). Socjologia. Kraków: Wydawnictwo Znak.

Trzop, B., Szaban, D. (2020). Zapiski Lubuszan „z czasów zarazy” 2020. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Tobiasz-Adamczyk, B., Brzyska, M., Grodzicki, T. (red.) (2019). Zaniedbanie i samo zaniedbanie osób starszych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Van de Welde, C. (2008). Devenir adulte. Sociologie comparée de la jeunesse en Europe [Być dorosłym. Socjologiczne studia porównawcze w Europie]. Paris: Presses Universitaires de France, Le Lien Social.

Wielecki, K. (1990). Społeczne czynniki tożsamości pokoleniowej młodzieży. Studia Socjologiczne, 1–2 (116–117).

Wiszejko-Wierzbicka, D., Kwiatkowska, A. (2018). Wchodzenie w dorosłość. Ogólnopolskie badanie młodych Polaków w wieku 18–29 lat. Studia Socjologiczne, 2(229), 147–176.

Zielińska, M. (2006). Ariergarda realnego socjalizmu. Społeczne biografie pokolenia stanu wojennego. Zielona Góra: Wydawnictwo UZ.

Zielińska, M. (2017). Praca podczas studiów i jej wpływ na zmianę w rolach społecznych studenta uniwersytetu: Zarys problematyki. Acta

Universitatis Lodziensis Folia Sociologica, 62, 11–29.

Zielińska, M. (2020). Gotowi na dorosłość? Projekty życiowe i zasoby społeczne pokolenia 2.0. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Filozofii i Socjologii PAN.

Zielińska, M., Wróbel, R. (2018). Socio-demographic aspects of “Emerging Adulthood” in the context of cultural changes in Poland compared to Europe [Socjo-demograficzne aspekty “wschodzącej dorosłości” w kontekście zmiany kulturowej w Polsce na tle Europy]. Rocznik Lubuski, 44, 1, 15–33.

Znaniecki, F. (1997). Społeczna rola studenta uniwersytetu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Published

2022-03-30

How to Cite

Trzop, B., & Zielińska, M. (2022). Decomposition of the student’s role as a result of distance learning. First-year students’ narratives about the experiences of entering adulthood during a pandemic. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 37–47. https://doi.org/10.24917/ycee.9158