Kondycja emocjonalna nauczycieli wychowawców po pierwszym roku trwania pandemii 
COVID-19

Autor

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.9156

Słowa kluczowe:

COVI-19, kondycja emocjonalna, nauczyciele, ład edukacyjny

Abstrakt

Celem artykułu jest diagnoza kondycji emocjonalnej nauczycieli wychowawców w kontekście zmieniającego się pod wpływem pandemii COVID-19 ładu edukacyjnego. Zmiany wywołane ograniczeniami związanymi z koniecznością zapobiegania rozprzestrzenianiu się koronawirusa ujawniły nieprzygotowanie całego systemu oraz spowodowały pogorszenie się dobrostanu wielu uczestników procesu edukacyjnego. Z wykorzystaniem metody CAWI w czerwcu i lipcu 2021 roku przeprowadzono badanie na wyczerpującej próbie nauczycieli wychowawców w Zielonej Górze - zgromadzono deklaracje 449 osób. Sformułowaliśmy hipotezę, że sytuacja pandemiczna wzmocniła doświadczenie negatywnych konsekwencji dla kondycji psychicznej nauczycieli. Ta złożona rola wychowawcza w połączeniu z nieustającą ekspozycją na ryzyko zachorowania na COVID-19 nie pozostaje bez wpływu na nauczycieli, ich reakcje emocjonalne i zdrowie psychiczne, a konsekwencje takiego stanu rzeczy mogą uwidocznić się w szerokiej perspektywie.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Besser, A., Lotem, S., Zeigler-Hill, V. (2020). Psychological Stress and Vocal Symptoms Among University Professors in Israel: Implications of the Shift to Online Synchronous Teaching During the COVID-19 Pandemic. Journal of Voice, S0892-1997. Pobrano z: https://pubmed. ncbi.nlm.nih.gov/32600872/ (pobrano: 22.02.2022).

Bucher, A., Wierzbicka, M. (2021). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II. Warszawa: Fundacja Centrum Cyfrowe.

Chen, Q., Liang, M., Li, Y., Guo, J., Fei, D., Wang, L. (2020). Mental Health care for medical staff in china during the COVID-19 outbreak. The Lancet Psychiatry, 7, 15–16. Pozyskano z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32304649/ (pobrano 20.01.2022).

Długosz, P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. Warszawa: CeDeWu.

Dosil, S. M., Ozamiz-Etxebarria, N., Redondo, I., Jaureguizar, J., Picaza, M. (2020). Psychological impact of COVID-19 on a sample of Spanish health professionals. Revista Psiquiatria Salud Mental, 30060–30064. Pozyskano z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32622882/ (pobrano 22.01.2022).

Huang, Y., Zhao, N. (2020). Generalized anxiety disorder, depressive symptoms and sleep quality during COVID-19 outbreak in China: a web-basedcross-sectional survey. Psychiatry Res., 288,112954. Pozyskano z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32325383/ (pobrano 22.01.2022).

Jakubowski, T. D., Sitko-Dominik, M. M. (2021). Teachers’ mental health during the first two waves of the COVID-19 pandemic in Poland. PLoS ONE, 16(9): e0257252. Pozyskano z: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0257252 (pobrano 22.01.2022).

Malinen, S., Hatton, T., Naswall, K., Kuntz, J. (2019). Strategies to enhance employee well-being and organisational performance in a post-crisis environment: A case study. Journal of Contingencies and Crisis Management, 27. Pozyskano z: https://psycnet.apa.org/record/2019-10178-008 (pobrano 22.02.2022).

Naghieh, A., Montgomery, P., Bonell, C. P., Thompson, M., Aber, J. L. (2015). Organisational interventions for improving wellbeing and

reducing work-related stress in teachers. Cochrane Database Syst Rev, Apr 8,(4). Pozyskano z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25851427/ (pobrano 22.01.2022).

Piorunek, M., Werner, I. (2014). Wychowawca wsparciem dla ucznia? Relacje uczeń – wychowawca w percepcji gimnazjalistów. Studia Edukacyjne, 32. Poznań: Wydawnictwo UAM.

Plebańska, M., Szyller, A., Sieńczewska, M. (red.). (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19: raport z badania. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego.

Pyżalski, J. (red.). (2020). Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19. Z dystansem o tym, co robimy obecnie jako nauczyciele. Warszawa: EduAkcja.

Pyżalski, J., Merecz, D. (2010). Psychospołeczne warunki pracy polskich nauczycieli. Pomiędzy wypaleniem zawodowym a zaangażowaniem. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 23 października 2020 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia

funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, Dz.U. z dnia 23 października 2020, poz. 1870.

The Lancet Editorial (2020). The plight of essential workers during the COVID-19 pandemic. Lancet, 395(10237):1587. Pozyskano z: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32446399/ (pobrano 22.01.2022).

UNESCO (2020). COVID-19 educational disruption and response. Paryż: UNESCO.

Pobrania

Opublikowane

2022-03-30

Jak cytować

Lisowski, K., & Szaban, D. (2022). Kondycja emocjonalna nauczycieli wychowawców po pierwszym roku trwania pandemii 
COVID-19. Youth in Central and Eastern Europe, 9(13), 48–56. https://doi.org/10.24917/ycee.9156