Wpływ wojny na Ukrainie na trendy portalu społecznościowego TikTok
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.9636Słowa kluczowe:
TikTok, młodzież, fake news, wojna hybrydowa, wojna w UkrainieAbstrakt
TikTok obecnie jest jednym z najszybciej rozwijających się portali społecznościowych na świecie. Coraz większą popularność zyskuje u najmłodszych użytkowników. Platforma ta dzięki swojej funkcji dodawania krótkich filmów jest narzędziem do tworzenia relacji wojennych przez najmłodszych, ale też właśnie tam możemy znaleźć liczne ślady świadczące o dezinformacji i wpływie wojny hybrydowej. W artykule zostały przeanalizowane najpopularniejsze posty zawierające znacznik (hasztag) #Ukraina w trzech różnych językach (angielskim, ukraińskim i rosyjskim), aby pokazać jaki kontent kryje się za najpopularniejszymi postami.
Downloads
Bibliografia
Czerny, P. (2021). Czy TikTok jest niebezpieczny dla dzieci? Ciemna strona pozornie niewinnej aplikacji. Pozyskano z: https://nano.komputronik.pl/n/czy-tiktok-jest-niebezpieczny-dla-dzieci/ (dostęp: 08.12.2022).
Dang, S., Culliford, E. (2022). TikTok war: How Russia’s invasion of Ukraine played to social media’s youngest audience. Pozyskano z: https://www.reuters.com/technology/tiktok-war-how-russias-invasion-ukraine-played-social-medias-youngest-audience-2022-03-01/ (dostęp: 08.12.2022).
Juda, Ł. (2021). #Jaramniewiara. Ewangelizacja online na platformie TikTok. „Media i Społeczeństwo”, 14. DOI: https://doi.org/10.53052/MiS.2021.14.13 (dostęp: 08.12.2022).
Kamionka, M. (2020). Patriotism of the Young Generation in Ukraine in the Era of Hybrid War. Lithuanian Annual Strategic Review, 18. DOI: https://doi.org/10.47459/lasr.2020.18.10. (dostęp: 08.12.2022).
Kuśmierek, M. (2022). Czy TikTok jest niebezpieczny i szpieguje użytkowników? Aplikacja ma (nie)ograniczone uprawnienia. https://spidersweb.pl/2022/02/czy-tiktok-jest-niebezpieczny-szpieguje-nieograniczone-uprawienia-aplikacji.html (dostęp: 08.12.2022).
Lechert, J. (2020). Macedonia Północna 30 członkiem NATO, https://warsawinstitute.org/pl/macedonia-polnocna-30-czlonkiem-nato/ (dostęp: 08.12.2022).
Ruby, D. (2022). 35+ TikTok User Statistics: How many TikTok Users Are There In 2022?, https://www.demandsage.com/tiktok-user-statistics/ (dostęp: 08.12.2022).
Sawicka, U. (2021). TikTok w kontekście wspólnoty – relacje i reakcje użytkowników aplikacji w czasie pandemii. Media – Culture – Social Communication, 17. DOI: https://doi.org/10.31648/mkks.6538 (dostęp: 08.12.2022).
Stokel-Walker, Ch. (2022). TikTok Was Designed for War, https://www.wired.co.uk/article/ukraine-russia-war-tiktok (dostęp: 08.12.2022).
Szwast, T. (2022). TikTok – od zabawnych filmików do niebezpiecznej propagandy, https://antyweb.pl/tiktok-od-zabawnych-filmikow-do-niebezpiecznej-propagandy (dostęp: 08.12.2022).
Tkachenko, I. (2013). Wirusowe tańce jako narzędzie nowoczesnego marketingu. TH!NK - studenckie naukowe czasopismo internetowe Nr. 4(16) 2013. Wyższa Szkoła Informatyki i zarzadzania w Rzeszowie, s. 83–92.
Użytkownik Tiktoka w Polsce, https://www.openmobi.pl/raporttiktok/raportFolder/raporttiktok.pdf (dostęp: 08.12.2022).
Zasady Społeczności, https://www.tiktok.com/community-guidelines?lang=pl (dostęp: 08.12.2022).
Дворовые Песни – Четверо друзей текст песни, https://lyricsworld.ru/Dvorovyie-Pesni/CHetvero-druzey-309648.html (dostęp: 08.12.2022).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Youth in Central and Eastern Europe
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.