Ukrainian Children in Polish School. Two Years after Full-Scale Russian Invasion

Authors

  • Paweł Levchuk Instytut Slawistyki PAN

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11536

Keywords:

Ukrainian children in Poland, migration, education, Ukrainian Language, Polish Language

Abstract

The text presents the situation of Ukrainian children who left Poland since the Russian invasion, in the Polish education system and those who remain in the Ukrainian system. It shows the changes that the Ministry of National Education has made in the education and adaptation of Ukrainian children, as well as the problems that children face. The summary proposes postulates that should be solved in order to improve the stay and adaptation of children from Ukraine.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Dębski, R., Młyński, R., & Redkva, M. (2020). The Phonological Skills of Bilingual Preschool Children Speaking Polish and Ukrainian in Poland. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(5), 1624–1640. https://doi.org/10.1080/13670050.2020.1791047

Dzierżawin, K. (2009). Bilingwizm polsko-ukraiński: Badania wśród ukraińskiej młodzieży uczącej się w Przemyślu. Kyïvsʹki polonistychni studiï / Kijowskie Studia Polonistyczne, 15, 425–437.

Jędryka, B. (2022). Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole, 1, 29–46.

Kyrc, B. (2019). Dziecko ukraińskie w polskiej szkole. Studium przypadku. Kwartalnik Polonicum, 31/32, 106–113.

Lemaniak, L. (2022). Ile ukraińskich dzieci trafiło do szkół w Polsce? Minister edukacji i nauki prof. Przemysław Czarnek podał liczby. Pobrano 15.12.2024 z: https://i.pl/ile-ukrainskich-dzieci-trafilo-do-szkol-w-polsce-minister-edukacji-i-nauki-prof-przemyslaw-czarnek-podal-liczby/ar/c1-16307545

Levchuk, P. (2023a). Uczeń z Ukrainy w małopolskiej szkole w świetle badań ankietowych: Zarys problematyki. W: A. Żurek (red.), Wielojęzyczność jako wyzwanie społeczne, kulturowe i edukacyjne (ss. 63–73). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Levchuk, P. (2023b). The Ukrainian Language in Polish Public Space after the Russian Aggression Against Ukraine in 2022. Cognitive Studies | Études cognitives, (23), Article 3053. https://doi.org/10.11649/cs.3053

Levchuk, P. (2016). Polska szkoła a cudzoziemcy. Studium przypadku dziecka z Ukrainy. W: A. Roter-Bourkane, A. Kwiatkowska (red.), Horyzonty nauczania języka polskiego jako obcego (ss. 61–69). Poznań.

Levchuk, P. (2020). Trójjęzyczność ukraińsko-rosyjsko-polska Ukraińców niepolskiego pochodzenia.

Levchuk, P. (2021). Ukrainian Language in Polish Public Space. Cognitive Studies | Études cognitives, 21, Article 2476. https://doi.org/10.11649/cs.2476

Levchuk, P. (2024). Wielojęzyczność migrantów wojennych z Ukrainy w Polsce. Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk. https://doi.org/10.11649/978-83-66369-74-0

Foundation “Unbreakable Ukraine”. (2025). Інформація Про Навчання В “Першій Українській Школі“ В Польщі У 2024–2025 Н.Р. Pobrano 18.02.2025 z: https://nezlamna.org/uk/informacziya-pro-navchannya-u-shkoli/

Nowakowska, K. (2024). Ilu uczniów z Ukrainy uczy się w polskich szkołach? Są najnowsze dane. Pobrano 15.12.2024 z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/9682424,ilu-uczniow-z-ukrainy-uczy-sie-w-polskich-szkolach-sa-najnowsze-dane.html

Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 roku w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 645).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 marca 2022 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2022 r. poz. 573).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2301).

Shevchuk-Kliuzheva, O., & Błasiak-Tytuła, M. (2023). The Vocabulary Skills of Ukrainian Pre-Schoolers in Poland. Cognitive Studies | Études cognitives, (23), Article 2864. https://doi.org/10.11649/cs.2864

Słowik, K. (2024). Do ukraińskich sobotnich szkół chodzi w Polsce tylko 259 uczniów. „Komponentu ukraińskiego nie ma i nie będzie”. Pobrano 15.12.2024 z: https://wyborcza.pl/7,75398,31473263,ngo-sy-komponentu-ukrainskiego-nie-ma-i-nie-bedzie.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3HtYQDzi9j32zV3g0pwNsAP_chld1jseIH7Qzn_LMJraysQjuAcCPXoKY_aem_eFQonGyjgVU5CFrIVpgpjg

Szybura, A (2016). Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów i reemigrantów. Języki Obce w Szkole, 1, 117–122.

Published

2025-02-21

How to Cite

Levchuk, P. (2025). Ukrainian Children in Polish School. Two Years after Full-Scale Russian Invasion. Youth in Central and Eastern Europe, 12(18), 20–25. https://doi.org/10.24917/ycee.11536