Ukrainian Children in Polish School. Two Years after Full-Scale Russian Invasion
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.11536Keywords:
Ukrainian children in Poland, migration, education, Ukrainian Language, Polish LanguageAbstract
The text presents the situation of Ukrainian children who left Poland since the Russian invasion, in the Polish education system and those who remain in the Ukrainian system. It shows the changes that the Ministry of National Education has made in the education and adaptation of Ukrainian children, as well as the problems that children face. The summary proposes postulates that should be solved in order to improve the stay and adaptation of children from Ukraine.
Downloads
References
Dębski, R., Młyński, R., & Redkva, M. (2020). The Phonological Skills of Bilingual Preschool Children Speaking Polish and Ukrainian in Poland. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(5), 1624–1640. https://doi.org/10.1080/13670050.2020.1791047
Dzierżawin, K. (2009). Bilingwizm polsko-ukraiński: Badania wśród ukraińskiej młodzieży uczącej się w Przemyślu. Kyïvsʹki polonistychni studiï / Kijowskie Studia Polonistyczne, 15, 425–437.
Jędryka, B. (2022). Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole, 1, 29–46.
Kyrc, B. (2019). Dziecko ukraińskie w polskiej szkole. Studium przypadku. Kwartalnik Polonicum, 31/32, 106–113.
Lemaniak, L. (2022). Ile ukraińskich dzieci trafiło do szkół w Polsce? Minister edukacji i nauki prof. Przemysław Czarnek podał liczby. Pobrano 15.12.2024 z: https://i.pl/ile-ukrainskich-dzieci-trafilo-do-szkol-w-polsce-minister-edukacji-i-nauki-prof-przemyslaw-czarnek-podal-liczby/ar/c1-16307545
Levchuk, P. (2023a). Uczeń z Ukrainy w małopolskiej szkole w świetle badań ankietowych: Zarys problematyki. W: A. Żurek (red.), Wielojęzyczność jako wyzwanie społeczne, kulturowe i edukacyjne (ss. 63–73). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.
Levchuk, P. (2023b). The Ukrainian Language in Polish Public Space after the Russian Aggression Against Ukraine in 2022. Cognitive Studies | Études cognitives, (23), Article 3053. https://doi.org/10.11649/cs.3053
Levchuk, P. (2016). Polska szkoła a cudzoziemcy. Studium przypadku dziecka z Ukrainy. W: A. Roter-Bourkane, A. Kwiatkowska (red.), Horyzonty nauczania języka polskiego jako obcego (ss. 61–69). Poznań.
Levchuk, P. (2020). Trójjęzyczność ukraińsko-rosyjsko-polska Ukraińców niepolskiego pochodzenia.
Levchuk, P. (2021). Ukrainian Language in Polish Public Space. Cognitive Studies | Études cognitives, 21, Article 2476. https://doi.org/10.11649/cs.2476
Levchuk, P. (2024). Wielojęzyczność migrantów wojennych z Ukrainy w Polsce. Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk. https://doi.org/10.11649/978-83-66369-74-0
Foundation “Unbreakable Ukraine”. (2025). Інформація Про Навчання В “Першій Українській Школі“ В Польщі У 2024–2025 Н.Р. Pobrano 18.02.2025 z: https://nezlamna.org/uk/informacziya-pro-navchannya-u-shkoli/
Nowakowska, K. (2024). Ilu uczniów z Ukrainy uczy się w polskich szkołach? Są najnowsze dane. Pobrano 15.12.2024 z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/9682424,ilu-uczniow-z-ukrainy-uczy-sie-w-polskich-szkolach-sa-najnowsze-dane.html
Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 roku w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 645).
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 marca 2022 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2022 r. poz. 573).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2301).
Shevchuk-Kliuzheva, O., & Błasiak-Tytuła, M. (2023). The Vocabulary Skills of Ukrainian Pre-Schoolers in Poland. Cognitive Studies | Études cognitives, (23), Article 2864. https://doi.org/10.11649/cs.2864
Słowik, K. (2024). Do ukraińskich sobotnich szkół chodzi w Polsce tylko 259 uczniów. „Komponentu ukraińskiego nie ma i nie będzie”. Pobrano 15.12.2024 z: https://wyborcza.pl/7,75398,31473263,ngo-sy-komponentu-ukrainskiego-nie-ma-i-nie-bedzie.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3HtYQDzi9j32zV3g0pwNsAP_chld1jseIH7Qzn_LMJraysQjuAcCPXoKY_aem_eFQonGyjgVU5CFrIVpgpjg
Szybura, A (2016). Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów i reemigrantów. Języki Obce w Szkole, 1, 117–122.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Youth in Central and Eastern Europe

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.