Ukraińskie dzieci w polskiej szkole. Dwa lata po pełnoskalowej inwazji rosyjskiej

Autor

  • Paweł Levchuk Instytut Slawistyki PAN

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11536

Słowa kluczowe:

Ukraińskie dzieci w Polsce, migracja, edukacja, język ukraiński, język polski

Abstrakt

W artykule przedstawiono sytuację dzieci ukraińskich, które przyjechały do Polski od momentu inwazji rosyjskiej. Skupiono się zarówno na tych osobach, które dołączyły do polskiego systemu edukacji, jak i tych, pozostających w systemie ukraińskim. Pokazano zmiany, które dokonało Ministerstwo Edukacji Narodowej w zakresie kształcenia i adaptacji ukraińskich dzieci, jak również problemy, z którymi borykają się uczniowie. W podsumowaniu zaproponowano postulaty, które należy wziąć pod uwagę, aby ulepszyć przebywanie i adaptację dzieci z Ukrainy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dębski, R., Młyński, R., & Redkva, M. (2020). The Phonological Skills of Bilingual Preschool Children Speaking Polish and Ukrainian in Poland. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 25(5), 1624–1640. https://doi.org/10.1080/13670050.2020.1791047

Dzierżawin, K. (2009). Bilingwizm polsko-ukraiński: Badania wśród ukraińskiej młodzieży uczącej się w Przemyślu. Kyïvsʹki polonistychni studiï / Kijowskie Studia Polonistyczne, 15, 425–437.

Jędryka, B. (2022). Dobry start uczniów z doświadczeniem migracji. Języki Obce w Szkole, 1, 29–46.

Kyrc, B. (2019). Dziecko ukraińskie w polskiej szkole. Studium przypadku. Kwartalnik Polonicum, 31/32, 106–113.

Lemaniak, L. (2022). Ile ukraińskich dzieci trafiło do szkół w Polsce? Minister edukacji i nauki prof. Przemysław Czarnek podał liczby. Pobrano 15.12.2024 z: https://i.pl/ile-ukrainskich-dzieci-trafilo-do-szkol-w-polsce-minister-edukacji-i-nauki-prof-przemyslaw-czarnek-podal-liczby/ar/c1-16307545

Levchuk, P. (2023a). Uczeń z Ukrainy w małopolskiej szkole w świetle badań ankietowych: Zarys problematyki. W: A. Żurek (red.), Wielojęzyczność jako wyzwanie społeczne, kulturowe i edukacyjne (ss. 63–73). Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Levchuk, P. (2023b). The Ukrainian Language in Polish Public Space after the Russian Aggression Against Ukraine in 2022. Cognitive Studies | Études cognitives, (23), Article 3053. https://doi.org/10.11649/cs.3053

Levchuk, P. (2016). Polska szkoła a cudzoziemcy. Studium przypadku dziecka z Ukrainy. W: A. Roter-Bourkane, A. Kwiatkowska (red.), Horyzonty nauczania języka polskiego jako obcego (ss. 61–69). Poznań.

Levchuk, P. (2020). Trójjęzyczność ukraińsko-rosyjsko-polska Ukraińców niepolskiego pochodzenia.

Levchuk, P. (2021). Ukrainian Language in Polish Public Space. Cognitive Studies | Études cognitives, 21, Article 2476. https://doi.org/10.11649/cs.2476

Levchuk, P. (2024). Wielojęzyczność migrantów wojennych z Ukrainy w Polsce. Instytut Slawistyki Polskiej Akademii Nauk. https://doi.org/10.11649/978-83-66369-74-0

Foundation “Unbreakable Ukraine”. (2025). Інформація Про Навчання В “Першій Українській Школі“ В Польщі У 2024–2025 Н.Р. Pobrano 18.02.2025 z: https://nezlamna.org/uk/informacziya-pro-navchannya-u-shkoli/

Nowakowska, K. (2024). Ilu uczniów z Ukrainy uczy się w polskich szkołach? Są najnowsze dane. Pobrano 15.12.2024 z: https://serwisy.gazetaprawna.pl/edukacja/artykuly/9682424,ilu-uczniow-z-ukrainy-uczy-sie-w-polskich-szkolach-sa-najnowsze-dane.html

Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 z późn. zm.).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 21 marca 2022 roku w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz. U. z 2022 r. poz. 645).

Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 10 marca 2022 roku zmieniające rozporządzenie w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2022 r. poz. 573).

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia osób niebędących obywatelami polskimi oraz osób będących obywatelami polskimi, które pobierały naukę w szkołach funkcjonujących w systemach oświaty innych państw (Dz. U. z 2023 r. poz. 2301).

Shevchuk-Kliuzheva, O., & Błasiak-Tytuła, M. (2023). The Vocabulary Skills of Ukrainian Pre-Schoolers in Poland. Cognitive Studies | Études cognitives, (23), Article 2864. https://doi.org/10.11649/cs.2864

Słowik, K. (2024). Do ukraińskich sobotnich szkół chodzi w Polsce tylko 259 uczniów. „Komponentu ukraińskiego nie ma i nie będzie”. Pobrano 15.12.2024 z: https://wyborcza.pl/7,75398,31473263,ngo-sy-komponentu-ukrainskiego-nie-ma-i-nie-bedzie.html?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR3HtYQDzi9j32zV3g0pwNsAP_chld1jseIH7Qzn_LMJraysQjuAcCPXoKY_aem_eFQonGyjgVU5CFrIVpgpjg

Szybura, A (2016). Nauczanie języka polskiego dzieci imigrantów, migrantów i reemigrantów. Języki Obce w Szkole, 1, 117–122.

Pobrania

Opublikowane

2025-02-21

Jak cytować

Levchuk, P. (2025). Ukraińskie dzieci w polskiej szkole. Dwa lata po pełnoskalowej inwazji rosyjskiej. Youth in Central and Eastern Europe, 12(18), 20–25. https://doi.org/10.24917/ycee.11536