Three Maidans in Ukraine. Social memory of young people’s dissent
DOI:
https://doi.org/10.24917/ycee.10097Keywords:
Revolution, young people’s dissent, Ukraine, social memory, qualitative methodAbstract
The article aims to present the social memory of revolutions occurring in Ukraine over the last three decades. The Revolution on Granite, the Orange Revolution, and the Revolution of Dignity constitute examples of young people’s revolutions, in which the students played a leading role in their initial stages. The research material was collected using the qualitative method. In-depth interviews conducted among respondents from different parts of Ukraine were used in the research. The research sample was purposely selected and consisted of 60 interviews. The results of the research indicate that Ukrainian society remembers the last two revolutions better. Knowledge of the Revolution on Granite is weaker. The first two revolutions are remembered as joyful events which inspired optimism for the future and promised positive changes. The Revolution of Dignity is a traumatic experience for the respondents, which is perceived through the prism of fear, anxiety, and dread. Disappointed hopes are also noticeable in the respondents’ statements. The respondents expected an improvement in living conditions and their economic situation, but it did not happen. Differences in the perceptions of protests among respondents from different parts of Ukraine were also observed. The respondents from Western and Central Ukraine recall the Maidans and their aftermath positively, while the respondents from Eastern Ukraine more often invoke negative memories of those events and their consequences.
Downloads
References
Adamski, W. (1980). Młodzież w społeczeństwie. Konfrontacje polsko-amerykańskie. Warszawa: Książka i Wiedza.
Castells, M. (2013). Sieci oburzenia i nadziei. Ruchy społeczne w erze Internetu. Warszawa: PWN.
Chałasiński, J. (1969). Społeczeństwo i wychowanie. Warszawa: PWN.
Chodak, J. (2019). Rewolucje niezbrojne. Nowe scenariusze polityki kontestacji. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Długosz, P. (2017). Strategie życiowe młodzieży na pograniczu polsko-ukraińskim. Kraków: Nomos.
Elias, R. (1996). Rozważania o Niemcach. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Giddesns, A. (2006). Socjologia. Warszawa: PWN.
Golka, M. (2010). Pamięć społeczna i jej implanty. Warszawa: Scholar.
Hurska-Kowalczyk, L. (2014). Studencka „rewolucja na granicie” w kontekście przemian społeczno-politycznych w Ukraińskiej Socjalistycznej Republice Radzieckiej. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 4, 197–212, https://doi.org/10.14746/ssp.2014.4.11.
Koseła, K. (1999). Młodzież. W: Encyklopedia socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Kozłowski, K. (2014). Następstwa kolorowych rewolucji na obszarze poradzieckim. Studia Politologiczne, 33, 333–363.
Kurkow, A. (2015). Dziennik ukraiński. Warszawa: Noir Sur Blanc.
Modrzejewski, A. (2005). Cywilizacyjno-kulturowy kontekst „pomarańczowej rewolucji” na Ukrainie. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne, 2, s. 21–38, https://doi.org/10.14746/ssp.2005.2.02.
Magocsi, P.R. (2017). Historia Ukrainy. Ziemia i ludzie. Kraków: Księgarnia Akademicka.
Mannheim, K. (2011). Problem młodzieży w nowoczesnym społeczeństwie. W: K. Szafraniec (red.), Młodzież jako problem i jako wyzwanie ponowoczesności. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Olszanski, T. (2021). Trwałe państwo. Trzydziestolecie niepodległości Ukrainy. Warszawa: Komentarze OSW.
Sztompka, P. (2000). Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji. Warszawa: ISP PAN.
Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Znak.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Youth in Central and Eastern Europe
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.