The condition of students returning to schools after distance education. The cases of Poland and Ukraine

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.34-42

Keywords:

distance education, learning loss, representative survey, Poland, Ukraine

Abstract

The article presents the results of research into the effects of distance education among Polish and Ukrainian students. The study aims to show the conditions in which distance education was carried out in the school year 2020/2021. Yet another aim of the paper is to diagnose educational, social and psychological consequences of distance education. The research was conducted on a sample of 1000 respondents in Poland and 1022 respondents in Ukraine with the use of a representative survey method, which were computer-assisted personal interviews (CAPI). The results of research indicate that distance education was evaluated negatively by the respondents. It has led to learning losses and the occurrence of bad habits, which make the return to regular education more difficult. It has also created mental burdens and resulted in a general deterioration of health.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Balancing the Risks of Pupils Returning to Schools. (2020). https://rs-delve.github.io/reports/2020/07/24/balancing-the-risk-of-pupils-returning-to-schools.html (pobrano 20.11.2021).

Bigaj, M., Dębski, M. (2020). Subiektywny dobrostan i higiena cyfrowa w czasie edukacji zdalnej. W: G. Ptaszek, G. D. Stunża, J. Pyżalski, M. Dębski i M. Bigaj (red,), Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 75-111.

Brooks, S.K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L. E., Wessely, S., Greenberg, N. & Rubin, G. J. (2020). The psychological impact of quarantine and how to reduce it: rapid review of the evidence. The Lancet, 395, 912-920. https://doi.org/10.1016/S0140- 6736(20)30460-8.

Buchner, A., Michorowska, M., Puciłowska, M. i Wierzbicka, M. (2021). Rozmawiaj z klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek. Raport z badania. Warszawa: Fundacja Szkoła z klasą. Pobrano z: https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2021/07/fszk_raport_rozmawiaj_z_klasa_cc2.pdf (pobrano 20.11.2021).

Buchner, A., Wierzbicka, M. (2020). Edukacja zdalna w czasie pandemii. Edycja II. Warszawa: Centrum Cyfrowe. Pobrano z: https://centrumcyfrowe.pl/wp-content/uploads/sites/16/2020/11/Raport_Edukacja-zdalna-w-czasie-pandemii.-Edycja-II.pdf (pobrano 20.11.2021).

Długosz, P. (2020). Blaski i cienie edukacji zdalnej wśród uczniów z obszarów wiejskich. W: N. Pikuła, K. Jagielska, J. Łukasik (red.), Wyzwania dla edukacji w sytuacji pandemii COVID-19. Kraków: Scriptum, s. 71-95.

Długosz, P. (2020). Raport z badań: „Krakowska młodzież w warunkach kwarantanny COVID-19”. Kraków: Instytut Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN. Pobrano z: https://mlodziez.krakow.pl/wp-content/uploads/2020/04/Krakowska-m%C5%82odziez-COVID19.pdf (pobrano 20.11.2021).

Długosz, P., Kryvachuk, L., Shyyan, O. (2020). Praktyki społeczne w czasie pandemii covid-19 wśród polskiej i ukraińskiej młodzieży. Lublin: Academicon.

Evans, D., Borriello, G., & Field, A. (2018). A review of the academic and psychological impact of the transition to secondary education. Frontiers in Psychology, 9, 1482–.https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01482.

Gibbs, L., Nursey, J., Cook, J., Ireton, G., Alkemade, N., Roberts, M., Gallagher, H.C., Bryant, R., Block, K., Molyneaux, R. and Forbes, D. (2019). Delayed Disaster Impacts on Academic Performance of Primary School Children. Child Dev, 90: 1402-1412. https://doi.org/10.1111/cdev.13200.

Grewenig, E., Lergetporer, P., Werner, K., Woessmann, L., & Zierow, L. (2021). COVID-19 and educational inequality: How school closures affect low-and high-achieving students. European economic review, 140, 103920.

Jak wspierać dziecko w powrocie do szkoły po pandemii? Poradnik dla rodziców. (2020). https://jim.org/wp-content/uploads/2020/05/Jak-wspiera%C4%87-dziecko-w-powrocie-do-szko%C5%82y_Poradnik-1.pdf (pobrano 20.11.2021).

Lei, M.K., Klopack, E. T. (2020). Social and psychological consequences of the COVID-19 outbreak: The experiences of Taiwan and Hong Kong. Psychological Trauma: Theory, Research, Practice, and Policy. 2020, 12(S1), S35-S37. http://dx.doi.org/10.1037/tra0000633.

Loades, M. E., Chatburn, E., Higson-Sweeney, N., Reynolds, S., Shafran, R., Brigden, A., Linney, C., McManus, M.N., Borwick, C., Crawley, E. (2020). Rapid Systematic Review: The Impact of Social Isolation and Loneliness on the Mental Health of Children and Adolescents in the Context of COVID. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 59(11), 1218–1239.e3. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2020.05.009.

Makaruk, K., Włodarczyk, J., Szredzińska, R. (2020). Negatywne doświadczenia młodzieży w trakcie pandemii. Raport z badań ilościowych. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę. Pobrane z: https://fdds.pl/baza_wiedzy/negatywne-doswiadczenia-mlodziezy-w-trakcie-pandemii-2020-2/ (pobrano 20.11.2021).

Mheidly, N., Fares, M.Y., Fares, J. (2020). Coping With Stress and Burnout Associated With Telecommunication and Online Learning. Front. Public Health 8:574969. doi: 10.3389/fpubh.2020.574969.

Najmul, H.,Yukun, B. (2020). Impact of “e-Learning crack-up” perception on psychological distress among college students during COVID-19 pandemic: A mediating role of “fear of academic year loss. Children and Youth Services Review, Volume 118,2020,105355, https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105355.

Plebańska, M., Sieńczewska, M., Szyller A. (2020). Edukacja zdalna w czasach COVID-19. Raport z badania. Warszawa: Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrane z: https://kometa.edu.pl/biblioteka-cyfrowa/publikacja%2C941%2Cedukacja-zdalna-w-czasach-covid-19-raport-z-badania(pobrano 22.11.2021).

Ptaszek, G., Stunża, G. D., Pyżalski, J., Dębski, M., Bigaj, M. (2021). Edukacja zdalna: co się stało z uczniami, ich rodzicami i nauczycielami? Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Scheerens, J. (2016). Educational effectiveness and ineffectiveness. A critical review of the knowledge base, Springer, Dordrecht.

Wong, M., & Power, T. (2018). Links between coping strategies and depressive symptoms among girls and boys during the transition to primary school. Early Education and

Development, 30(2), 178–195. https://doi.org/10.1080/10409289.2018.1544811.

Woźniak-Prus,M.(2020).Raport_nastolatkowie_wobec_pandemii: https://covid.psych.uw.edu.pl/wpcontent/uploads/sites/50/2021/03/Raport_nastolatkowie_wobec_pandemii.pdf (pobrano 20.11.2021).

Yue, J., Zang, X., Le, Y. et al. (2020). Anxiety, depression and PTSD among children and their parent during 2019 novel coronavirus disease (COVID-19) outbreak in China. Curr Psychol (2020). https://doi.org/10.1007/s12144-020-01191-4.

Zapora, A. (2021). Warszawska szkoła po pandemii. Fundacja GrowSPACE. http://emocjonalnebhp.pl/warszawska-szkola-po-pandemii/ (pobrano 20.11.2021).

Published

2022-01-12

How to Cite

Długosz, P. . (2022). The condition of students returning to schools after distance education. The cases of Poland and Ukraine. Youth in Central and Eastern Europe, 8(12), 34–42. https://doi.org/10.24917/ycee.2021.12.34-42