Studenckie projekty medialne w czasie wojny: wyzwania i osiągnięcia (na podstawie wyników ankiety)

Autor

  • Olena Ryzhko Taras Shevchenko National University of Kyiv

DOI:

https://doi.org/10.24917/ycee.11520

Słowa kluczowe:

uczenie się projektowe, znaczenie społeczne, rozwój zawodowy i osobisty, sposób normalizacji świata, odporność (rezyliencja)

Abstrakt

Celem badania było ustalenie, w jaki sposób praca nad projektami edukacyjnymi oraz edukacyjno-zawodowymi pomaga młodzieży studenckiej wykorzystywać profesjonalną wiedzę i umiejętności, rozwijać się, odnajdywać sens życia w obliczu wojny, wykazując rezyliencję i przekazując światu informacje o walce Ukrainy. W tym celu przeprowadzono dwie ankiety w dniach 11 października – 2 listopada 2024 roku metodą doboru celowego za pomocą formularzy Google: „Studenckie projekty w czasie wojny” (41 respondentów) oraz „Studenckie projekty w czasie wojny 2 (studia przypadków)” (11 respondentów). Wyniki drugiej ankiety stały się podstawą do przeprowadzenia jakościowego studium przypadku. Prawie połowa respondentów w czasie pełnoskalowej inwazji zrealizowała od 5 do 10 projektów. Najwięcej problemów dla realizacji projektów spowodowały blackouty oraz ciągle bombardowania. Wśród innych problemów respondenci wymieniali: przygnębienie, stres, niepokój, brak snu, straty wśród znajomych i bliskich, wypalenie, wyczerpanie moralne, demotywację, utratę orientacji życiowych. Przeważnie studenckie projekty, tak czy inaczej, związane z wojną oraz jej skutkami, w tym z problemami adaptacji, rezyliencji (odporności psychicznej), przeżycie i przezwyciężanie traum wojennych i psychologicznych oraz wyzwaniami związanymi z zatrudnieniem. Studenci skupili się na potrzebie niesienia pomocy wojskowym i cywilom, na kraju jako całości, pragnęli opowiedzieć światu o wartościach i kulturze Ukrainy, a także o zbrodniach Rosji wobec Ukrainy i Ukraińców.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bereshchak, V. (2023). Komunikatsiina stratehiia v biznesi. Yak dosiahty maksymumu v spilkuvanni z audytoriieiu [Communication Strategy in Business. How to Achieve the Maximum in Communicating with the Audience]. Yakaboo Publishing [in Ukrainian].

Coleman, А. (2023). Stratehii kryzovykh komunikatsii [Crisis Communications Strategies]. Kharkiv: VD «Fabula» [in Ukrainian].

Herman, J. (2019). Psykholohichna travma ta shliakh do vyduzhannia: naslidky nasylstva — vid znushchan u simi do politychnoho teroru [Psychological Trauma and the Path to Recovery: The Consequences of Violence – from Domestic Abuse to Political Terror]. Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].

Higney, J. (2023) Osnovy upravlinnia proiektamy [Fundamentals of Project Management]. Ranok Publishing House: Fabula [in Ukrainian].

Kolk van der, B. (2022). Tilo vede lik. Yak lyshyty psykhotravmy v mynulomu [The Body Keeps the Score. How to Leave Psychological Trauma in the Past]. Vivat [in Ukrainian].

Pekar, V. (2024). Peredmova do vydannia. In Prosnitskyi, O. (2024). Yak ne profakapyty proiekt [Foreword to the Publication: Prosnitskyi, O. (2024) How Not to Screw Up the Project]. Nash Format [in Ukrainian].

Prosnitskyi, O. (2024). Yak ne profakapyty proiekt [How Not to Screw Up the Project]. Nash Format [in Ukrainian].

Ryzhko, O. (2022). Czytanie w czasie wojny wśród nastoletnich blogerów – komunikat z badań [Results of the «Reading in the Time of War» Target Survey of Teenage Bloggers]. Youth in Central and Eastern Europe, 9(14), 15–21. Obtained from: https://doi.org/10.24917/ycee.9566

Romakh, O. (2020). Nastilnyi posibnyk z metodolohii doslidzhen sotsialnykh komunikatsii [Handbook on Social Communication Research Methodology]. Lviv: PAIS [in Ukrainian].

Stanchyshyn, V. (2022). Emotsiini hoidalky viiny. Rozdumy psykhoterapevta pro viinu [The emotional rollercoaster of war. A psychotherapist’s reflections on war]. Vikhola [in Ukrainian].

Starodubska, М. (2024). Yak zrozumity ukraintsiv: kros kulturnyi pohliad [How to Understand Ukrainians: a Cross-Cultural Perspective]. Vivat [in Ukarainian].

Webb, B., Mann, J. D. (2021). Pryborkaty strakh: dosvid «morskoho kotyka» [Overcome fear: a navy SEAL’s experience]. Yakaboo Publishing [in Ukrainian].

Opublikowane

2025-02-21

Jak cytować

Ryzhko, O. (2025). Studenckie projekty medialne w czasie wojny: wyzwania i osiągnięcia (na podstawie wyników ankiety). Youth in Central and Eastern Europe, 12(18), 53–60. https://doi.org/10.24917/ycee.11520